مدل پارادایمی مربی شایسته از منظر آموزه‌های اسلامی با استفاده از روش داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.

10.30471/edu.2024.10251.2919

چکیده

ضروت و مسئله تحقیق:

بی تردید رشد و ارتقاء فرهنگی و تربیتی افراد جامعه وابسته به وجود مربیان شایسته و نیک است. بر این اساس ترسیم ویژگی‌های مربی شایسته از اهمیت و تأثیر بسزایی برخوردار است. اگرچه تاکنون پژوهش‌های گوناگونی در خصوص این مسئله انجام شده است، ولیکن با استفاده از روش‌های تحقیق نوین و میان رشته‌ای می‌توان ضمن بازخوانی و اصلاح نتایج تحقیقات پیشین، مدل پارادایمی و گام به گام برنامه‌ریزی جهت تربیت مربیان شایسته را نیز ترسیم کرد.

روش تحقیق:

در این پژوهش که با روش تحقیق متن محور «داده بنیاد» یا «نظریه زمینه‌ای» انجام شده، مجموعه کاملی از نصوص دینی شامل آیات قرآن و احادیث معصومین(ع) درخصوص ویژگی‌های معلم شایسته، استخراج و تحلیل کیفی شده است.

نتایج تحقیق:

یافته‌های تحقیق بیانگر آن است که دغدغه اصلی نصوص دینی برای معرفی مربی شایسته در دو حوزه فراگیر صلاحیت‌ها و توانمندی‌ها قابل طبقه‌بندی است. در حوزه صلاحیّت‌ها به ترتیب فراوانی و اولویّت پنج مقوله اخلاقی، اعتقادی، عاطفی، معرفتی و نفسانی مطرح بوده و در حوزه توانمندی‌ها نیز به ترتیب فراوانی و اولویّت چهار مقوله رفتاری ـ عملیاتی، پرورشی ـ تربیتی، علمی ـ آموزشی و یاددهی مطرح است. جزئیات هر مقوله و مدل پارادایمی مربی شایسته بر اساس آموزه‌های دینی در این پژوهش معرفی شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The paradigmatic model of a qualified teacher from the perspective of Islamic teachings using the Grounded Theory method

نویسندگان [English]

  • Mohammad Etrat Doost 1
  • moeiin kharati 2
1 Associate Professor in Department of Theology and Islamic Studies, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
2 PhD student in Quran and Hadith Sciences, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose:

Undoubtedly, the cultural and educational growth and promotion of people in the society depends on the presence of good and competent teachers. Based on this, drawing the characteristics of a qualified coach is very important and effective. Although various researches have been carried out on this issue, but by using modern and interdisciplinary research methods, it is possible to draw a paradigm model and step-by-step planning for the training of competent teachers while rereading and correcting the results of previous researches.

Method:

In this research, which was conducted with the text-based research method of "foundation data" or "contextual theory", a complete set of religious texts, including Quranic verses and hadiths of the infallible (PBUH) regarding the characteristics of a competent teacher, was extracted and qualitatively analyzed.

Findings and results:

The findings of the research show that the main concern of the religious texts for the introduction of a competent teacher can be classified into two comprehensive fields of qualifications and abilities. In the field of competencies, in order of frequency and priority, there are five ethical, belief, emotional, cognitive, and emotional categories, and in the field of capabilities, in order of frequency and priority, there are four categories of behavioral-operational, nurturing-educational, scientific-educational, and teaching. The details of each category and the paradigm model of a competent teacher based on religious teachings have been introduced in this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic education
  • education
  • worthy teacher
  • Grounded Theory method