مطالعه تطبیقی آموزش ارزش‌ها در کشورهای منتخب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند، ایران

2 علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند

3 دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند

10.30471/edu.2024.10147.2895

چکیده

یکی از بخش‌های مهم و اصلی فرهنگ هر جامعه ارزش‌های آن جامعه است. ارزش‌ها جز اصلی سازنده فرهنگ هر جامعه و زیربنای رفتارها و کنش‌ها هستند و ثبات و تغییر آن‌ها موجب ثبات و تغییر فرهنگ‌ها در جوامع در طول زمان می‌شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی رویکردهای آموزش ارزش‌ها در کشورهای منتخب و عناصر برنامه درسی آموزش ارزش‌ها است. روش تحقیق این پژوهش کیفی و از نوع پیمایش تطبیقی است و داده‌های موردنیاز از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای، گزارش‌های تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت به‌دست‌آمده است. با استفاده از الگوی بردی که چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص می‌کند؛ پس از توصیف و تفسیر آموزش ارزش‌ها، به وجوه اشتراک و افتراق هر کشور در این زمینه می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که آموزش ارزش‌ها در هر کشور برگرفته از دین و مذهب آن کشور است. نتایج نشان داد که کشورهای چین و استرالیا برنامه‌های هدفمندی را در وزارتخانه‌های آموزش خود تعیین کرده‌اند و درحالی‌که برخی دیگر از جمله آمریکا و انگلیس دستورالعمل‌های بسیار کلی را بدون طرح‌های اجرایی خاص ارائه کرده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of values education in selected countries

نویسندگان [English]

  • fateme gholamzade 1
  • mohamamd akbaryborng 2
  • Mohsen Ayati 3
1 Educational Sciences, Faculty of Behavioral Sciences, Birjand University, Iran
2 Educational Sciences, Faculty of Behavioral Sciences, Birjand University
3 Faculty of Behavioral Sciences - Birjand University
چکیده [English]

One of the most important and fundamental parts of any society's culture is its values. Values are the main building blocks of a society's culture and the foundation of behaviors and actions. Their stability and change lead to the stability and change of cultures in societies over time. The aim of this research is to examine approaches to values education in selected countries and the elements of the values education curriculum. The research method is qualitative and of a comparative survey type, and the required data was obtained through library documents, research reports, and searching the global internet network. Using Brady's model, which identifies four stages of description, interpretation, juxtaposition, and comparison in comparative studies, after describing and interpreting values education, it focuses on the similarities and differences of each country in this area. The findings show that values education in each country is derived from the religion and beliefs of that country. The results showed that China and Australia have set targeted programs in their ministries of education, while some others, including America and England have provided very general guidelines without specific implementation plans

کلیدواژه‌ها [English]

  • Values education
  • curriculum
  • approach
  • goals
  • content
  • teaching method
  • evaluation method