طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه رهبری اخلاقی در مدارس دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد گروه آموزش علوم‌تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

10.30471/edu.2025.10440.2939

چکیده

هدف از انجام این تحقیق طراحی و اعتباریابی الگوی توسعه رهبری اخلاقی در مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده‌ها آمیخته و از نظر شیوه اجرا اکتشافی بود. در بخش کیفی، از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و نظریه داده‌بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری بخش کیفی اساتید دانشگاهی حوزه علوم‌تربیتی بودند که تعداد 15 نفر از آنها بر اساس اصل اشباع نظر به صورت نظری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی نیز کلیه آموزگاران دوره ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 2600 نفر بودند که مطابق فرمول کوکران 335 نفر از آن‌ها بر اساس روش نمونه‌گیری غیرتصادفی دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق‌ساخته منتج از مفاهیم پالایش‌شده به دست آمده از کدهای اولیه بودند. مجموعه داده‌های به دست آمده بعد از طی فرآیند مستمر کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی در قالب 130 کد باز، 99 مفهوم، 10 مقوله و 6 طبقه بر اساس رویکرد سامان‌مند سازمان‌دهی شدند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد الگوی توسعه رهبری اخلاقی در مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل تحت مقولات ویژگی‌های فردی و شخصیتی، ارتقای ارتباطات و تعامل، توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای، مدیریت بحران، تقویت انگیزه، توجه و حفظ ارزش‌های اخلاقی، شفافیت، اثربخشی سازمان و رشد حرفه‌ای و افزایش اعتماد و همبستگی دسته‌بندی و از نظر اعتباریابی برازش شدند (p<0.05). درنهایت پیشنهاد می‌شود از نتایج یافته‌های این پژوهش به‌عنوان یک راهنما و مسیر کلی برای توسعه رهبری اخلاقی در مدارس دوره ابتدایی شهر اردبیل استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design and Validation of a Model for Ethical Leadership Development in Elementary Schools

نویسندگان [English]

  • Vahid Rahimzadeh 1
  • Nader Heidari Raziabad 1
  • Adel Zahed Babolan 2
1 Ph.D. Student in Educational Adminstration, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to design and validate a model for ethical leadership development in elementary schools in Ardabil. This research is applied in terms of purpose, mixed methods in terms of data nature, and exploratory in terms of implementation. In the qualitative section, semi-structured interviews and grounded theory were employed. The statistical population for the qualitative part consisted of university faculty members in the field of educational sciences, from whom 15 individuals were purposefully selected based on theoretical saturation. The statistical population in the quantitative part included all elementary school teachers in Ardabil during the 2023-2024 academic year, numbering 2,600. According to Cochran's formula, 335 of these teachers were selected through non-random convenience sampling. The data collection tool was a researcher-developed questionnaire derived from refined concepts obtained from initial codes. The gathered data were organized systematically after continuous open, axial, and selective coding into 130 open codes, 99 concepts, 10 categories, and 6 dimensions. The findings indicate that the model for ethical leadership development in Ardabil’s elementary schools is categorized under the dimensions of individual and personality traits, enhancing communication and interaction, developing personal and professional skills, crisis management, boosting motivation, maintaining and upholding ethical values, transparency, organizational effectiveness, professional growth, and increasing trust and cohesion. The model was validated with a good fit (p<0.05). Finally, it is suggested that the findings of this research be used as a guide and a general framework for promoting ethical leadership in elementary schools in Ardabil.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Model Design
  • Validation
  • Ethical Leadership
  • Elementary Schools