مدل مفهومی پنداره‌زدایی از دنیا (ابطال تصویرپردازی ساختگی از دنیا) در والدگری معنوی خداسو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران

2 استاد گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

3 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

چکیده

مقدمه و اهداف: تصورات نادرست از دنیا، ناشی از خطاهای شناختی و باورهای نادرست، زمینه‌ساز مشکلات روان‌شناختی و معنوی است. این باورهای هسته‌ای در متون روان‌درمانگری، به‌ویژه درمان‌های شناختی مورد توجه قرار گرفته‌اند. خطاهای شناختی منجر به شکل‌گیری تصورات نادرست از دنیا، مانند جداسازی دنیا از آخرت، تحریف واقعیت دنیا به عنوان بازیچه، انکار آخرت و درهم‌آمیختگی آن با مکافات‌های دنیوی، ناسازگارانگاری عمل دنیا و آخرت، و سرمایه‌گذاری عاطفی صرف بر دنیا و غفلت از آخرت می‌شود. این تصورات نادرست، مانع از ارتباط صحیح با دنیا شده و خسارات مادی و معنوی به بار می‌آورد. از این رو، شناخت صحیح از دنیا ضروری است، در حالی که این شناخت در روش‌های تربیتی موجود به درستی شکل نمی‌گیرد و والدین در ایجاد آن در ذهن فرزندان غفلت می‌کنند. شناخت ماهیت هستی، پیش‌نیاز رشد فردی و معنوی و آمادگی برای حیات جاودان است و مستلزم فرایند تربیتی مداوم با تمرکز بر ابعاد فکری، روحی و معنوی است. در والدگری معنوی خداسو، فرزندان باید درک درست و واقعی از دنیا داشته باشند و از تصویرسازی‌های ساختگی مصون بمانند. در والدگری معنوی خداسو، دو مفهوم اساسی «پنداره» (تصورساختگی) و «پنداشت» (مفهوم واقعی و تجربه شده) وجود دارد. دنیاپنداره، ساختار شناختی فرد از دنیاست که تحت تأثیر عوامل مختلف، از جمله تعاملات اولیه با والدین، شکل می‌گیرد و دارای کارکردهای روان‌شناختی خاصی است. این ساختار ذهنی، قابل شکل‌دهی و مدیریت است. ناهمگونی پنداره‌ها با پنداشت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های روان‌شناختی و معنوی باشد. دنیا می‌تواند نقش مثبت و منفی داشته باشد و خوب یا بد بودن آن به زاویه دید و برداشت ما بستگی دارد.
روش: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل مفهومی پنداره‌زدایی از دنیا (ابطال تصویرسازی ساختگی از دنیا) در والدگری معنوی خداسو در دو مرحله کیفی و کمی انجام شده است. مرحله اول: تدوین پیش‌نویس مدل مفهومی است که از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد تفسیری برای استخراج مؤلفه‌های مفهومی پنداره‌زدایی از دنیا در متون اسلامی استفاده شد. تحلیل محتوا با تمرکز بر جملات توصیفی-تبیینی و با بهره‌گیری از حوزه‌های معنایی انجام گرفت. بدین منظور، با بررسی مضمون اصلی جملات و مقوله‌بندی آنها، به درک عمیق‌تری از ساختار پنداره‌زدایی در والدگری معنوی خداسو دست یافته شد. واحدهای تحلیل را جملات توصیفی-تبیینی موجود در آیات و روایات مرتبط با ریشه‌های «دنو»، «دنی»، «بنو» و «ولد» تشکیل می‌دادند. در تحلیل متون دینی، روش کلاسیک مطالعات دینی شامل مراحل تشکیل خانواده متون (قرآن و حدیث)، اطمینان از صدور حدیث، تعیین اعتبار کتب، فهم مفردات، فهم ترکیبات و بررسی قرائن به کار رفت. روایات در دو مرحله غربال شدند؛ ابتدا، اعتبار کتاب بر اساس ۱۲ ملاک دسته‌بندی کتب روایی بررسی و روایات کتب درجه "ج" حذف شدند. سپس، ارتباط مفهومی روایات با ملاک‌های پژوهش بررسی و روایات فاقد ارتباط کامل حذف شدند. برای تحلیل کیفی داده‌ها، از شیوه مقوله‌بندی استفاده شد و مفاهیم پنهان و آشکار موجود در داده‌ها با روش شمارش داده‌ها و رویکرد کیفی داده‌ها شناسایی و طبقه‌بندی شدند. در مرحله دوم به منظور ارزیابی روایی محتوایی مدل مفهومی، از نظرات سه کارشناس متخصص استفاده شد و کارشناسان میزان ضرورت و مناسب بودن هر مؤلفه را ارزیابی کردند.
نتایج: این پژوهش با هدف ترسیم مدل مفهومی پنداره‌زدایی از دنیا و ابطال تصویرسازی‌های ساختگی از آن در چارچوب والدگری معنوی خداسو انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که در متون دینی، جهان‌بینی خاصی در مورد دنیا وجود دارد که متفاوت از دیدگاه‌های رایج در روانشناسی عمومی است. این جهان‌بینی، با ایجاد ساختاری ذهنی، فرد را برای پذیرش مفاهیم دینی آماده می‌کند. مدل پنداره‌زدایی از دنیا از دو مؤلفه اصلی تشکیل شده است: دنیاپنداره‌ها و دنیاپنداشت. دنیاپنداره‌ها شامل تصورات نادرست از دنیا مانند تعلق‌پذیری، امن دانستن، بزرگ‌پنداری، نزدیک‌پنداری، همسان‌پنداری با آخرت و پایدار دانستن آن است. این پنداره‌ها از طریق روش معکوس‌سازی از فهم روانشناختی متون دینی استخراج شده‌اند و با استناد به آیات و روایات، نادرستی آنها تبیین شده است. برای مثال، تعلق‌پذیری به دنیا با تأکید بر موقتی و ناپایدار بودن آن نفی می‌شود. در مقابل، دنیاپنداشت، نگرش صحیح و واقع‌بینانه به دنیا به عنوان گذرگاهی برای جبران فرصت‌ها و کسب توشه آخرت است. این نگرش، دنیا را به عنوان مزرعه آخرت و محلی برای عبادت و بندگی خداوند معرفی می‌کند. پنداره‌زدایی از دنیا زمانی محقق می‌شود که فرد در عین زندگی در دنیا، آن را به عنوان گذرگاهی برای آخرت درک کند و از پنداره‌های نادرست فاصله بگیرد. شکل زیر گویای تبدیل پنداره‌‌‌‌های دنیا به پنداشت از دنیا است که در نهایت پنداره‌زدایی محقق می‌شود که تحت عنوان مدل مفهومی پنداره‌زدایی از دنیا در والدگری معنوی خداسو نشان می‌دهد.
روایی محتوای مدل با استفاده از شاخص‌های CVI و CVR و نظر سه کارشناس خبره روانشناسی بررسی شد. نتایج نشان داد که تمامی مؤلفه‌ها از روایی بالایی (بالاتر از ۰/۹۹) برخوردارند و با مستندات دینی مطابقت دارند. این مدل می‌تواند به والدین در ارائه تصویری صحیح از دنیا به فرزندان و تربیت معنوی آنها کمک کند.
بحث و نتیجه‌گیری: در اندیشه اسلامی، مفهوم دنیا شامل ابعاد هستی‌شناختی و روان‌شناختی است. از نظر هستی‌شناختی، دنیا به عنوان "عالم ناسوت" و پایین‌ترین مرتبه در سلسله مراتب وجودی توصیف می‌شود، که این بدان معنا نیست که بی‌ارزش است، بلکه به لحاظ محدودیت و تغییرپذیری، در مقایسه با عوالم بالاتر (مانند عالم ملکوت) قرار دارد. جنبه روان‌شناختی دنیا به تجربیات فرد از آزمایش‌ها و چالش‌ها مرتبط است. دنیا به عنوان سرای فانی و گذرا، همواره با تغییر و زوال همراه است و این آگاهی می‌تواند اثرات متضادی بر انسان داشته باشد؛ از اضطراب و ناامیدی تا قدردانی و معناداری. همچنین، دنیا به عنوان "دارُالاِبتِلاء" یا سرای آزمونها در نظر گرفته می‌شود. این آزمون‌ها جوانب گوناگونی دارند، از جمله صبر و شکرگزاری، که در مواجهه با چالش‌ها، می‌تواند به رشد شخصیت منجر شود. از بعد روان‌شناسی، تعادل هیجانی-معنوی در مواجهه با این چالش‌ها یافت می‌شود، که نشان‌دهنده ارتباط میان عقل و احساسات امید و خوف است. بنابراین، برای تغییر رغبت انسان از دلبستگی به دنیا، باید الگوی توجه را به سوی ناپایداری دنیا و پایداری آخرت معطوف کرد. این تغییر نیازمند شناخت و یقین است و متون دینی نقش مؤثری در تربیت انان ایفا می‌کنند. در نهایت، فرزندان باید درک کنند که دنیا محل گذرا و موقتی است و ارزش واقعی در آخرت یافت می‌شود و این وضعیت، تعادل هیجانی-معنوی آن‌ها را در مسیر تعالی حفظ خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Conceptual Model for the De-ideating the World (Invalidation of Fabricated Imagery of the World) in God-Oriented Spiritual Parenting

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hosein Haghshenas 1
  • masoud janbozorgi 2
  • Mostafa Arab-pour 3
1 Ph.D, Student in General Psychology, Research Institute of Hawzah and University, Qom, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Research Institute of Hawzah and University, Qom, Iran.
3 Ph.D, Student in General Psychology, Research Institute of Hawzah and University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Introduction and Objectives: Misconceptions about the world, stemming from cognitive errors and false beliefs, are the root cause of psychological and spiritual problems. These core beliefs have been addressed in psychotherapy literature, particularly in cognitive therapies. Cognitive errors lead to the formation of incorrect perceptions of the world, such as separating the world from the Hereafter, distorting the reality of the world as a mere plaything, denying the Hereafter and conflating it with worldly punishments, viewing worldly and otherworldly actions as incompatible, and emotionally investing solely in the world while neglecting the Hereafter. These misconceptions hinder a proper relationship with the world and result in material and spiritual losses. Therefore, a correct understanding of the world is essential, yet current educational methods fail to cultivate this understanding, and parents often neglect to instill it in their children. Understanding the nature of existence is a prerequisite for personal and spiritual growth and preparation for eternal life, requiring a continuous educational process focused on intellectual, mental, and spiritual dimensions. In God-oriented spiritual parenting, children must develop a correct and realistic understanding of the world and remain immune to artificial imagery. Two key concepts exist in this framework: worldly ideations (artificial imageries) and worldly perceptions (actual and experienced concepts). Worldly ideations (imageries) are the cognitive structures individuals form about the world, influenced by various factors, including early interactions with parents, and they carry specific psychological functions. These mental structures are malleable and manageable. The incongruence between imageries (ideations) and perceptions can lead to psychological and spiritual harm. The world can have both positive and negative roles, and its goodness or badness depends on our perspective and conception.
Method: This study develops a conceptual model for de-ideating the world (invalidation of fabricated imagery of the world) in God-oriented spiritual parenting, conducted in two qualitative and quantitative phases. The first phase involved drafting the conceptual model using qualitative content analysis with an interpretive approach to extract conceptual components of de-ideating the world from Islamic texts. Content analysis focused on descriptive-explanatory sentences, utilizing semantic domains. By examining the main themes of sentences and categorizing them, a deeper understanding of the structure of de-ideating the world in God-oriented spiritual parenting was achieved. The units of analysis were descriptive-explanatory sentences from the verses of the Qur’an and the Hadiths related to the roots, danū, danā, banū, and walad. Classical methods of religious studies were employed in analyzing religious texts, including forming a family of texts (the Quran and Hadiths), verifying the authenticity of the Hadiths, determining the reliability of sources, understanding individual words and phrases, and examining contextual clues. The Hadiths were screened in two stages: first, the reliability of the books was assessed based on 12 criteria for classifying the Hadith collections, and the Hadiths from "C-grade" books were excluded. Second, the conceptual relevance of the Hadiths to the research criteria was evaluated, and those lacking complete relevance were excluded. For qualitative data analysis, categorization was used, and hidden and explicit concepts in the data were identified and classified through data counting and a qualitative approach. In the second phase, the content validity of the conceptual model was assessed using feedback from three expert psychologists, who evaluated the necessity and appropriateness of each component.
Results: This study outlines a conceptual model for de-ideating the world (invalidation of fabricated imagery of the world) in God-oriented spiritual parenting. The findings reveal that religious texts present a unique worldview of the world, distinct from mainstream psychological perspectives. This worldview prepares individuals to accept religious concepts by creating a mental structure. The model for de-ideating the world consists of two main components: worldly imageries (ideations) and worldly perception. Worldly imageries include misconceptions such as attachment to the world, perceiving it as secure, overestimating its importance, equating it with the Hereafter, and viewing it as permanent. These imageries/ideations were extracted through reverse engineering from psychological interpretations of religious texts and were refuted using the verses of the Qur’an and the Hadiths. For example, attachment to the world is negated by emphasizing its temporary and unstable nature. In contrast, worldly perceptions represent a correct and realistic view of the world as a passage for compensating opportunities and preparing for the Hereafter. This perspective introduces the world as a field for the Hereafter and a place for worship and servitude to God. De-ideating the world is achieved when individuals, while living in the world, understand it as a passage to the Hereafter and distance themselves from false imageries. The figure below illustrates the transformation of worldly imageries into worldly perceptions, ultimately achieving de-ideation, as depicted in the conceptual model of de-ideating the world in God-oriented spiritual parenting.
The content validity of the model was assessed using CVI and CVR indices and feedback from three expert psychologists. The results showed that all components have high validity (above 0.99) and align with religious sources. This model can assist parents in providing a correct image of the world to their children and fostering their spiritual upbringing.
Discussion and Conclusion: In Islamic thought, the concept of the world encompasses ontological and psychological dimensions. Ontologically, the world is described as "the realm of Nasut" (the material world) and the lowest level in the hierarchy of existence, which does not imply it is valueless but rather highlights its limitations and transience compared to higher realms (such as the realm of Malakūt). The psychological aspect of the world relates to an individual’s experiences of trials and challenges. The world, as a transient and perishable abode, is always subject to change and decay, and this awareness can have contrasting effects on humans—ranging from anxiety and despair to gratitude and meaningfulness. Additionally, the world is considered "Dar al-Ibtilā’" (the abode of tests). These tests encompass various aspects, including patience and gratitude, which, when faced with challenges, can lead to personal growth. From a psychological perspective, emotional-spiritual balance is found in confronting these challenges, reflecting the connection between reason and emotions of hope and fear. Therefore, to shift human inclination from attachment to the world, the focus should be redirected toward the impermanence of the world and the permanence of the Hereafter. This shift requires knowledge and certainty, and religious texts play a significant role in educating individuals. Ultimately, children should understand that the world is temporary and transient, and actual value lies in the Hereafter, which will maintain their emotional-spiritual balance on the path to transcendence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • de-Ideation of the world
  • worldly perceptions
  • God-oriented spiritual parenting
  • conceptual model
  1. ابن‌ابی‌الحدید، عبدالحمید بن هبه الله (1385ق)، شرح نهج‌البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل، بیروت: دارالاحیای التراث العربی.
  2. ابن‌أبى‌جمهور، محمّد بن على الأحسائى، (1403ق)، عوالى‏ اللآلى‏ العزیزیّة فى الأحادیث الدینیّة، اوّل، تحقیق: مجتبى العراقى، قم: مطبعة سیّد الشهداءj.
  3. ابن‌بابویه قمى، محمّد بن على (شیخ صدوق)، (1416ق)، معانى‌الأخبار، تصحیح: على‏اکبر غفّارى، قم: مؤسّسه نشر اسلامى.
  4. ابن‌بابویه، م. (1413ق). ‏ من لا یحضره الفقیه‏. دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏.
  5. ابن‌شعبة الحرّانی، أبی محمّد الحسن بن علیّ، (1404ق)، تحف‏ العقول‏، تحقیق: علی أکبر الغفّاری، الطبعة الثانیة، قمّ: مؤسسة النشر الإسلامی.
  6. ابن‌مسکویه الرازى، أحمد بن محمّد (1374)، الحکمة الخالدة (جاویدان خرد)، ترجمه به فارسى: تقى‌الدین محمّد شوشترى، تصحیح: بهروز ثروتیان، تهران: فرهنگ کاوش.
  7. بُستی، محمّد بن حیّان (1413ق)، روضة العقلاء و نزهة الفضلاء، تحقیق: إبراهیم بن عبد اللّه الحازمى، ریاض: دار الشریف.
  8. بیهقی، أبو بکر أحمد بن الحسین (1410ق)، شُعب‏ الإیمان‏، تحقیق: محمّد السعید بِسیونى زُغلول، بیروت: دار الکتب العلمیّة.
  9. پسندیده، عباس (1392)، تعدیل‌کننده‌های واکنش در خوشایند و ناخوشایند براساس احادیث، علوم حدیث، دوره 18، شماره 68 -شماره پیاپی 68، ص 50-
  10. پسندیده، عباس (1398)، روش فهم روانشناختی متون دینی، مشهد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی.
  11. تمیمی آمدی، عبدالواحد، (1366)، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، قم:دفتر تبلیغات اسلامی.
  12. جان‌بزرگی، مسعود، (1398)، درمان چندبعدی معنوی یک رویکرد خداسو برای مشاوران و روان‌درمانگران، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  13. الحاکم‏ النیشابورى، محمّد بن عبد اللَّه (1411ق)، المستدرک على الصحیحین‏، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، اوّل، بیروت: دار الکتب العلمیّة.
  14. حلی، على بن موسى (السیّد ابن طاووس) (1409ق)، فتح‏ الأبواب‏، تحقیق: حامد الخفّاف، قم: مؤسسة آل البیتb.
  15. الحمدان، ورّام بن أبى فراس، (بی تا)، تنبیه‏ الخواطر و نزهة النواظر (مجموعه ورّام)، بیروت:دار التعارف و دار صعب.
  16. الدمشقی، أبو الفداء إسماعیل بن عمر بن کثیر (1408ق)، البدایة والنهایة، الطبعة الأُولى، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  17. دیلمی، قطب‌الدین محمّد بن على (1378)، محبوب‏ القلوب‏، تصحیح: إبراهیم الدیباجى وحامد صدقى، تهران: دفتر نشر میراث مکتوب.
  18. دیلمى، حسن بن محمد (1412). إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، اول، قم‏: الشریف الرضی.
  19. دیلمى، حسن بن محمّد، (بی‌تا)، أعلام‏الدین‏ فى صفات المؤمنین، تحقیق: مؤسّسة آل البیتb، قم: مؤسّسة آل البیتb.
  20. سجستانى أزدى، سلیمان بن أشعث (بی‌تا)، سنن‏ أبى‏داوود، تحقیق: محمّد محیى‌الدین عبدالحمید، بیروت: داراحیاء السنة النبویة.
  21. سرمد، زهره و دیگران (1385)، روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه.
  22. سیف، علی اکبر (1390)، ساختن ابزارهای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، دیدار.
  23. سیوطى، جلال‌الدین (1421ق)، الدّرر المنثور، تصحیح: نَجْدَت نجیب، اول: بیروت: دار إحیاء التراث العربى، 1421ق.
  24. شجاعی، محمدصادق؛ جانبزرگی، مسعود؛ عسگری، علی؛ غروی، سیدمحمد و پسندیده، عباس (1393)، کاربرد نظریه حوزه‌های معنایی در مطالعات واژگانی ساختار شخصیت بر پایه منابع اسلامی، مطالعات اسلام و روانشناسی، سال هشتم، 15، ص 7-
  25. شیخ مفید، [منسوب به‏] محمّد بن محمّد بن النعمان العُکبَرى البغدادى (1414ق)، الاختصاص‏، تحقیق: على أکبر الغفّارى، چهارم، قم: مؤسسة النشر الإسلامى.
  26. طباطبایی، سیدمحمدکاظم، (1390)، منطق فهم حدیث، قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
  27. طبرانی، أبوالقاسم سلیمان بن أحمد (1413ق)، کتاب الدعاء للطبرانی‏، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الطبعة الاولى، بیروت: دار الکتب العلمیّة.
  28. طبرسی، لأبی الفضل علیّ (1385ق)، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، الطبعة الثانیة، قم: دارالکتب الإسلامیّة.
  29. عباسی، مهدی (1397)، تدوین مدل مفهومی لذت‌بری سعادت‌گر براساس منابع اسلامی و ساخت و امکان‌سنجی طرح‌نمای درمانی آن در کاهش نشانگان افسردگی، پایان‌نامه دکتری، قم:موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
  30. على بن ابراهیم قمى، (1387ق)، تفسیر القمّى‏، تصحیح: سیّد طیّب موسوى جزائرى، نجف: مکتبة الهدى.
  31. غزالى، محمّد بن محمّد، (1412ق)، إحیاء علوم‌الدین، اول، بیروت: دار الهادى.
  32. فرهنگ لاروس‏ (عربى-فارسى)، خلیل الجرّ، ترجمه: حمید طبیبیان، تهران: امیرکبیر، 1375 ش.
  33. کلینى، م. (1407 ق). الکافی (ط-الإسلامیة). چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
  34. لیثى واسطى، على بن محمد (1376). عیون الحکم و المواعظ( للیثی)، اول‏، قم‏: دار الحدیث.
  35. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى (1403 ق‏). بحار الأنوار (ط-بیروت)، بیروت‏: دار إحیاء التراث العربی،‏ دوم‏.
  36. مشکینى اردبیلى، على (1406ق)، مواعظ العددیه‏، تحقیق على احمدى میانجى، قم: دفتر نشر الهادى.
  37. نیشابورى، مسلم، (1416ق)، صحیح‏ مسلم‏، دوم، بیروت: دار ابن حزم.
  38. Abbasi, M. (2018). Tadvin-e Model-e Mafhumi-ye Lezzat-Bari-ye Sa'adat-Ger bar Asas-e Manabe'-e Eslami va Sakht va Emkan-Sanji-ye Tarh-Nama-ye Darmani-ye an dar Kahesh-e Neshanegan-e Afsordegi (Doctoral dissertation). Qom: Mu'asseseh-ye Amuzeshi va Pazhuheshi-ye Imam Khomeini (RA). [In Persian]
  39. Al-Dimashqi, Abu al-Fida' Isma'il ibn 'Umar ibn Kathir. (1988). Al-Bidayah wa al-Nihayah (1st ed.). Beirut: Dar Ihya' al-Turath al-'Arabi. [In Persian]
  40. Al-Hakim al-Nishaburi, Muhammad ibn Abd Allah. (n.d./1991). Al-Mustadrak 'ala al-Sahihayn [The Supplement to the Two Sahihs] (M. A. Q. Ata, Ed.). Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyya. [In Persian]
  41. Al-Hamadanī, Warrām ibn Abī Firās. (n.d.). Tanbih al-Khawatir wa Nuzhat al-Nawazir (Majmu'ah-i Warrām). Beirut: Dar al-Ta'aruf wa Dar Saab. [In Persian]
  42. Al-Sijistani al-Azdi, Sulayman ibn Ash'ath. (n.d.). Sunan Abi Dawud (M. Muhyi al-Din 'Abd al-Hamid, Ed.). Beirut: Dar Ihya' al-Sunnah al-Nabawiyyah. [In Persian]
  43. Al-Suyuti, Jalal al-Din. (2000). Al-Durar al-Manthur (N. Najib, Ed.) (1st ed.). Beirut: Dar Ihya' al-Turath al-'Arabi. [In Persian]
  44. Al-Tabarani, Abu al-Qasim Sulayman ibn Ahmad. (1993). Kitab al-Du'a' lil-Tabarani (M. 'Abd al-Qadir 'Ata, Ed.) (1st ed.). Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah. [In Persian]
  45. Al-Tabarsi, Abi al-Fadl 'Ali. (1965). Mishkat al-Anwar fi Ghurar al-Akhbar (2nd ed.). Qom: Dar al-Kutub al-Islamiyyah. [In Persian]
  46. Babbie, E. (2011), The Basic of Social Research, USA: Wadsworth, Cengage- Learning.
  47. Bayhaqi, Abu Bakr Ahmad ibn al-Husayn. (n.d./1990). Shu'ab al-Iman [Branches of Faith] (M. al-Sa'id Bisyuni Zaghlul, Ed.). Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyya. [In Persian]
  48. Beck, A. T., & Weishaar, M. (2005). Cognitive therapy. In R. J. Corsini & D. Wedding (Eds.), Current psychotherapies. Belmont, CA: Thomson Brooks.
  49. Busti, Muhammad ibn Hibban. (n.d./1993). Rawdat al-'Uqala' wa Nuzhat al-Fudala' [The Garden of the Wise and the Delight of the Virtuous] (I. ibn A. al-Hazimi, Ed.). Riyadh: Dar al-Sharif. [In Persian]
  50. Daylami, Hasan ibn Muhammad. (1991). Irshad al-Qulub ila al-Sawab (1st ed.). Qom: Al-Sharif al-Radi. [In Persian]
  51. Daylami, Hasan ibn Muhammad. (n.d.). A'lam al-Din fi Sifat al-Mu'minin (Mu'assasat Al al-Bayt 'Alayhim al-Salam, Ed.). Qom: Mu'assasat Al al-Bayt 'Alayhim al-Salam. [In Persian]
  52. Daylami, Qutb al-Din Muhammad ibn 'Ali. (1999). Mahbub al-Qulub (I. Dibaji & H. Sidqi, Eds.). Tehran: Daftar-i Nashr-i Mirath-i Maktub. [In Persian]
  53. Drisko, J. W., & Maschi, T. (2016), Content analysis, Pocket Guides to Social Work R.
  54. Ghazali, M. M. (1991). Ihya Ulum-id-Din (First Edition). Beirut: Dar al-Hadi. [In Persian]
  55. Hilli, Ali ibn Musa (al-Sayyid Ibn Tawus). (n.d./1989). Fath al-Abwab [Opening of the Doors] (H. al-Khaffaf, Ed.). Qom: Mu'assisa-yi Al al-Bayt (Alayhim al-Salam). [In Persian]
  56. Ibn Abi al-Hadid, Abd al-Hamid ibn Hibat Allah. (n.d./1966). Sharh Nahj al-Balagha [Commentary on the Peak of Eloquence] (M. Abu al-Fadl, Ed.). Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi. [In Persian]
  57. Ibn Abi Jumhur, Muhammad ibn Ali al-Ahsa'i. (n.d./1983). Awali al-La'ali al-'Aziziyya fi al-Ahadith al-Diniyya [The Precious High Pearls in Religious Hadith] (M. al-'Iraqi, Ed.). Qom: Matba'at Sayyid al-Shuhada. [In Persian]
  58. Ibn Babawayh Qummi, Muhammad ibn Ali (Shaykh Saduq). (n.d./1996). Ma'ani al-Akhbar [The Meanings of Narrations] (A. A. Ghaffari, Ed.). Qom: Mu'assisa-yi Nashr-i Islami. [In Persian]
  59. Ibn Babawayh. (n.d./1993). Man, la Yahduruhu al-Faqih [For Him Who Has No Access to a Jurist] (2nd ed.). Qom: Daftar-i Intisharat-i Islami, Vabasta bi Jami'a-yi Mudarrisin-i Hawza-yi 'Ilmiyya-yi Qum. [In Persian]
  60. Ibn Miskawayh al-Razi, Ahmad ibn Muhammad. (1995). Al-Hikmat al-Khalida (Javidan Khirad) [Eternal Wisdom (Javidan Khirad)] (T. D. M. Shushtari, Trans.; B. Thervatian, Ed.). Tehran: Farhang-i Kavush. [In Persian]
  61. Ibn Shu'ba al-Harrani, Abu Muhammad al-Hasan ibn Ali. (n.d./1984). Tuhaf al-'Uqul [Gifts of the Minds] (A. A. Ghaffari, Ed.) (2nd ed.). Qom: Mu'assisa-yi Nashr-i Islami. [In Persian]
  62. Janbozorgi, M. (2019). Darman-i Chand-Bu'di-yi Ma'navi: Yek Ravikard-i Khoda-Su Baray-i Mushaviran va Ravandarmangaran [Multidimensional Spiritual Therapy: A God-Centered Approach for Counselors and Psychotherapists]. Qom: Pizhuhishgah-i Hawza va Daneshgah. [In Persian]
  63. Jarr, K. (1996). Larousse Dictionary (Arabic-Persian) (H. Tabibian, Trans.). Tehran: Amirkabir. [In Persian]
  64. Kulayni, M. (1986). Al-Kafi (Fourth Edition). Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyyah. [In Persian]
  65. Laythi Wasiti, A. M. (1997). Uyun al-Hikam wa al-Mawa'iz (First Edition). Qom: Dar al-Hadith. [In Persian]
  66. Majlisi, M. B. M. T. (1983). Bihar al-Anwar (Second Edition). Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi. [In Persian]
  67. Meshkini Ardabili, A. (1986). Mawa'iz al-'Adadiyya (A. Ahmadi Mianji, Ed.). Qom: Daftar Nashr al-Hadi. [In Persian]
  68. Muttaqi Hindi, A. H. (1998). Kanz al-Ummal fi Sunan al-Aqwal wa al-Af'al. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyya. [In Persian]
  69. Nishaburi, M. (1995). Sahih Muslim (Second Edition). Beirut: Dar Ibn Hazm. [In Persian]
  70. Pasandideh, A. (2013). Moderators of reactions in pleasant and unpleasant based on hadith. Ulum-i Hadith, 18(68), 50-66. [In Persian]. https://hadith.riqh.ac.ir/article_5762_844.
  71. Pasandideh, A. (2019). The Method of Psychological Understanding of Religious Texts. Mashhad: Bunyad-i Pizhuhishha-yi Islami-yi Astan-i Quds-i Razavi. [In Persian].
  72. Qomi, A. I. (1967). Tafsir al-Qommi (S. T. Mousavi Jazaeri, Ed.). Najaf: Maktabat al-Huda. [In Persian]
  73. Rawandi, A. H. S. A. (1989). [Title of the book] (First Edition). Mashhad: Mu'assasat al-Tahqiqat al-Islamiyyah. [In Persian]
  74. Sarmad, Z., et al. (2006). Ravish-i Tahqiq dar 'Ulum-i Raftari. Tehran: Agah. [In Persian]
  75. Seyf, A. A. (2011). Sakhtan-i Abzarha-yi Andazehgiri-yi Motaghayerha-yi Pazhuheshi dar Ravanshenasi va 'Ulum-i Tarbiyati. Tehran: Didar. [In Persian]
  76. Shaykh Mufid, [Attributed to] Muhammad ibn Muhammad ibn al-Nu'man al-'Ukbari al-Baghdadi. (1994). Al-Ikhtisas (A. A. Ghaffari, Ed.) (4th ed.). Qom: Mu'assasat al-Nashr al-Islami. [In Persian]
  77. Shojaei, M. S., Janbazargi, M., Asgari, A., Gharavi, S. M., & Pasandideh, A. (2014). Application of semantic fields theory in lexical studies of personality structure based on Islamic sources. Motale'at-e Eslam va Ravanshenasi, 8(15), 7-38. [In Persian]. https://journals.rihu.ac.ir/article_881.
  78. Tabatabaei, S. M. K. (2011). Mantiq-e Fahm-e Hadith. Qom: Entesharat-e Mu'asseseh-ye Amuzeshi va Pazhuheshi-ye Imam Khomeini. [In Persian]
  79. Tamimi Amidi, Abd al-Wahid. (1987). Tasnif Ghurar al-Hikam wa Durar al-Kalim [Classification of the Gems of Wisdom and Pearls of Speech]. Qom: Daftar-i Tablighat-i Islami. [In Persian]
  80. Young, J.E., klosko, J. & Weishaar, M. (2003), Schema therapy: a Practitioner's guide. Newyourk: Guilford press.