ارتباط مربی و متربی با رویکرد اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه

2 دانشجوی دکتری علوم تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه

10.30471/edu.2025.10469.2946

چکیده

در نظام‌های آموزشی ارتباط مربی و متربی نقش مهمی در ایجاد محیط‌های آموزشی مطلوب دارد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و استنتاجی و به منظور بررسی ارتباط مربی و متربی با رویکرد اسلامی انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که الگوهای مختلفی در جهت ارتباط مربی و متربی ارائه شده است که یکی از آن‌ها الگویی است که در دو محور سلطه‌گری- سلطه‌پذیری و هم‌کاری- مخالفت‌جویی هشت نوع رفتار معلم شامل رهبری، کمک‌کننده و دوستانه، درک‌کننده و دوستانه، مبتنی بر دادن آزادی و مسئولیت، نامطمئن، ناراضی، سرزنش‌کننده و رفتار جدی در کلاس را نشان می‌دهد. بر اساس منابع اسلامی، می‌‌توان نوعی از ارتباط مربی و متربی ارائه نمود که بر دو بعد اصلی مسئولیت‌پذیری در برابر مسامحه‌کاری و مواجهه عادلانه در برابر رفتار تبعیض‌آمیز قرار دارد. در رویکرد اسلامی، مربی به گونه‌ای با متربی برخورد می‌کند که در چارچوب رفتار مسئولانه و عادلانه و توجه به نیازهای آنان و توان‌شان، به رهبری آنان می‌پردازد و رفتار یاری‌کننده و درک‌کننده و محبت‌آمیز از خود نشان می‌دهد. هم‌چنین، وی از تسامح و بی‌تفاوتی دوری می‌جوید و نسبت به نیازها و عواطف‌شان بی‌توجه نیست و رفتار توهین‌آمیز از خود نشان نمی‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

communication between educator and trainer with an Islamic approach

نویسندگان [English]

  • Hossein Karamad 1
  • Nick Mohammad Khalili 2
1 faculty member
2 PhD student in Educational Sciences, Humanities Higher Education Complex, affiliated to the Al-Mustafa International University
چکیده [English]

In educational systems, educator and student relationship plays an important role in creating favorable educational environments. This research has been done using descriptive and analytical method in order to provide a model of the relationship of educator and student with attitude to Islamic sources. The findings indicate that different patterns have been proposed in relation to educator and student. One of them is the pattern that in the two axes of mastery - submission and cooperation - eight types of teacher behavior including leadership, helping, friendly, understanding and friendly, based on freedom and responsibility, insecure, unhappy, blaming and serious behavior in class. On the basis of Islamic sources, it is possible to present a type of relationship between the coach and the coach, which is based on the two main dimensions of being responsible for tolerance and dealing fairly with discriminatory behavior. In the Islamic approach, the educator deals with the students in a way that leads them in the framework of responsible and fair behavior and attention to their needs and abilities, and helpful, understanding and loving behavior. It shows itself. Also, he avoids tolerance and indifference and is not indifferent to their needs and emotions and does not show offensive behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • educator
  • trainer
  • patterns of communication
  • Islamic approach
  • communication between educator and trainer