تحلیل میزان مطابقت محتوای کتاب پیام‌های آسمان پایه هفتم با رویکردها، اهداف و کارکردهای بخش حکمت در برنامه درسی ملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دپارتمان فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز

2 عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز

10.30471/edu.2025.10201.2910

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل فلسفی کتاب پیام‌های آسمانی پایه هفتم و بررسی میزان مطابقت محتوا با کارکردهای بخش حکمت ومعارف سند ملی تعلیم و تربیت، انجام شده است. بدین منظور، ابتدا به توصیف رویکرد و اهداف و کارکردها پرداخته شده و سپس ساختار و محتوای کتاب‌ پیام‌های آسمانی پایه هفتم، مورد ارزیابی قرار گرفته و از طریق واکاوی فلسفی، چیستی و چگونگی حضور رویکردها و تحقق کارکردهای سند ملی در ساختار و محتوای موجود، تبیین شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش واکاوی انجام شده است. روش جمع‌آوری داده‌ها اسنادی و منابع مورد بررسی، کتاب پیام‌های آسمانی پایه هفتم و سند ملی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی است. در این پژوهش محتوا و ساختار، با در نظر گرفتن اهداف و کارکردهای بخش حکمت و معارف در سند ملی، مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تحلیل فلسفی حاصل از این پژوهش با در نظر گرفتن چهار معیار "ویژگی‌های فلسفی-تربیتی"، "ویژگی‌های زیبایی‌شناختی و هنری محتوا"، "اولویت‌بندی موضوعی"، "تناسب با سن مخاطب و شرایط زیست در دنیای مدرن" و "بررسی میزان تعمیق در دستیابی به دانش، نگرش و رفتار"، ارائه شده است. نهایتاً پیشنهادات پژوهشی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی درس پیام‌های آسمانی پایه هفتم داده شده است.

کلیدواژگان: تحلیل محتوا، کتاب پیام‌های آسمانی، رویکرد و اهداف، برنامه سند ملی تعلیم و تربیت

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Alignment of the " Seventh-Grade Messages from Heaven" Textbook with the National Curriculum's "Wisdom" Section

نویسندگان [English]

  • marzieh nozari 1
  • babak shamshiri 2
1 department of philosophy of education shiraz university
2 Faculty member of Shiraz University
چکیده [English]

This research aims to conduct a philosophical analysis of the seventh-grade Heavenly Messages textbook and examine the extent to which its content aligns with the functions of the Wisdom and Knowledge section of the National Education and Training Document. To this end, the research first describes the approaches, objectives, and functions of the Wisdom and Knowledge section, and then evaluates the structure and content of the seventh-grade Heavenly Messages textbook. Through philosophical analysis, it clarifies the nature and presence of the approaches and the realization of the functions of the National Document in the existing structure and content. This research is conducted using a qualitative approach and the method of content analysis. The data collection method is documentary, and the sources examined are the seventh-grade Heavenly Messages textbook and the Islamic Republic of Iran's National Education and Training Document. In this research, the content and structure are examined considering the objectives and functions of the Wisdom and Knowledge section in the National Document. The philosophical analysis obtained from this research is presented considering four criteria: "Philosophical-educational characteristics," "Aesthetic and artistic characteristics of content," "Thematic prioritization," "Relevance to the age of the audience and living conditions in the modern world," and "Examination of the extent of deepening in achieving knowledge, attitudes, and behavior." Finally, research suggestions are provided to improve the educational and training quality of the seventh-grade Heavenly Messages course.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Content analysis
  • Messages from Heaven textbook
  • approach and objectives
  • National Curriculum