نقدی بر ایده‌های ساختارشکنی دانشگاه و قلمروزدایی نظام تربیت در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه فیزیک و هسته پژوهشی مطالعات میان رشته‌ای هستی‌شناختی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.30471/edu.2025.10336.2927

چکیده

یکی از دغدغه‌های موجود در میان بسیاری از صاحب ‌نظران و مدیران اصلاح و بهبود نظام آموزش و پرورش کشور چه در سطح آموزش عمومی و چه در سطح آموزش عالی است. در این زمینه نیز افراد بسیاری پژوهش‌هایی را انجام داده‌اند که در آن یا به نقد نظام آموزشی کشور پرداخته‌اند یا نظام‌هایی را پیشنهاد داده‌اند که بسیاری از آنها بر مبنای پژوهش‌های غربی بوده است. ظاهراً یکی از دلایل این امر نیز وارداتی بودن نظام آموزشی کشور است. این پژوهش‌ها معمولاً بدون استفاده مانده‌اند زیرا که نقد نشده‌اند و گفتگویی پیرامون آنها شکل نگرفته است. از این ‌رو، هنوز برای این پرسش که دانشگاه‌های ما باید چگونه باشند؟ پاسخی از طرف دانشگاهیان وجود ندارد. در ساختارشکنی دانشگاه، ژاک دریدا به «دانشگاه بدون شرط» به معنای عدم ‎تأثر از شرایط سیاسی و اجتماعی می‌رسد. «دانشگاه بدون شرط» دانشگاهی است که علوم انسانی مدرن، آن را در مرکز توجهات بنیادی خود قرار می‌دهد، بایستی «بدون شرط» باشد؛ یعنی دانش نامشروط و مطلق که هرگز قابل ‏دریافت نیست؛ بلکه برعکس امری بالقوه است. البته، همان‌گونه که ملاحظه خواهیم کرد خود دریدا اذعان می‌کند که «دانشگاه بدون شرط، در واقع، وجود ندارد». در اثری دیگر، به نقد سیاست ‌گذاری در نظام آموزشی کشور با استفاده از قلمروزدایی ژیل دلوز پردخته شده است. در واقع نویسنده در نقد نظام تربیتی کشور مدعی است که مبناگرایی در گفتمان سیاستگذاری نظام تربیتی مانع از ایجاد خلاقیت در دانش آموزان می‌شود. در این مقاله، به مطالعه و نقد پژوهش‌های انجام شده بر مبنای اندیشه‌های ژاک دریدا در آثار مصباحیان (1388) و (1398)؛ و اندیشه‌های ژیل دلوز در اثر سجادی (1399) خواهیم پرداخت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A critique of the ideas of university deconstruction and deterritorialization of the education system in Iran

نویسنده [English]

  • Seyed Majid Saberi Fathi
Department of Physics and The Center of Interdisciplinary Studies on Ontology, Faculty of Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]

One of the concerns, nowadays, in the country is reforming and improving the education system, both at the level of general education and at the level of higher education. In this direction, many people have conducted research in which they either criticized the country's education system or proposed systems, many of which were based on Western research. One of the reasons for this is the fact that the country's education system is imported. These researches are usually left unused because they have not been criticized and a conversation has not been formed around them. Therefore, still, there is no answer to the question of how our schools and universities should be. In the deconstruction of the university, Jacques Derrida reaches the "unconditional university" in the sense of not being affected by political and social conditions. An "unconditional university" is a university that modern humanities place in the center of attention to its foundation, it should be "unconditional". It means unconditional and absolute knowledge that can never be received. On the contrary, it is a potential thing. But, as he noticed, Derrida himself admits that "the university without conditions does not exist". In another work, the criticism of policymaking in the country's education system is made using Gilles Deleuze's deterritorialization. The author claims in his criticism of the country's education system that fundamentalism in the policy discourse of the education system prevents students from creating creativity. In this article, we will study and criticize the research conducted on Jacques Derrida's thoughts in the works of Mesbahian (2008 & 2018) and the thoughts of Gilles Deleuze in the works of Sajjadi (2019).

کلیدواژه‌ها [English]

  • deconstruction
  • deterritorialization
  • university
  • education
  • Deleuze
  • Derrida