تبیین اهداف تربیتی حکومت مهدوی و ابعاد روان شناختی آن (بررسی موردی دعای امام زمان )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران

2 گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران

10.30471/edu.2025.10713.2982

چکیده

أدعیه مأثوره که از زبان پاک پیامبر و خاندان مکرّمش صادر شده‌اند، ضمن این که آداب راز و نیاز با خداوند متعال و ابراز ارادت و بندگی به پیشگاه او را به آدمی می‌آموزند، به دلیل توجه به ابعاد تربیتی و روان‌شناختی وجودی و نیازهای انسان در برابر پروردگار جهانیان، راهی برای تربیت او در عرصه‌های گوناگون مادی و معنوی هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین ابعاد تربیتی و روان‌شناختی دعای(اللهم ارزقنا توفیق الطاعه)، از دعاهای منسوب به امام زمان  بوده‌است. براساس تحلیل محتوای کیفی متن دعای مذکور و شرح دعا در کتاب امام مهدی موجود موعود(جوادی‌آملی، 1388)، چهار عرصه اصلی اهداف تربیتی و سه بعد روان‌شناختی دعا به دست آمد که عبارتند از: عرصه ارتباط با خداوند با 2 بعد اعتقادی(6 مفهوم) و عبادی(5 مفهوم)؛ عرصه ارتباط با خویشتن با 3 بعد اخلاقی(4 مفهوم)، بعد علمی(4 مفهوم) و بعد اقتصادی(2 مفهوم)؛ عرصه ارتباط با خلق با 4 بعد اجتماعی(11 مفهوم)، بعد علمی- فرهنگی(4 مفهوم)، بعد اقتصادی(4 مفهوم) و بعد سیاسی(3 مفهوم)؛ عرصه ارتباط با خلقت با 1 بعد شناخت و بهره برداری صحیح از طبیعت (2 مفهوم)؛ و ابعاد روان‌شناختی در سه بعد شناختی با 3 مفهوم اصلی، عاطفی با 3 مفهوم و رفتاری با 3 مفهوم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the educational goals of the Mahdavi government and its psychological dimensions (A case study of the prayer of the Imam of the Time)

نویسندگان [English]

  • Fatemeh alipoor 1
  • Azam Mahmoodi 2
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Department of Arabic language and Literature, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The supplications of the Prophet Muhammad (PBUH) that were issued from the pure tongue of the Prophet and his honorable family, while teaching people the manners of secret and need with God Almighty and expressing devotion and servitude to Him, are a way to educate them in various material and spiritual areas due to their attention to the educational and psychological dimensions of existence and human needs before the Lord of the Worlds. The purpose of the present study was to explain the educational and psychological dimensions of the supplication attributed to the Imam of the Time. Based on the qualitative content analysis of the text of the aforementioned supplication and the explanation of the supplication in the book Imam Mahdi, the Promised One (Javadi Amoli, 2009), four main areas of educational goals and three psychological dimensions of supplication were obtained, which are: the area of relationship with God with 2 dimensions of belief (6 concepts) and worship (5 concepts); the area of relationship with oneself with 3 dimensions of morality (4 concepts), scientific dimension (4 concepts), and economic dimension (2 concepts); The area of relationship with creation has 4 social dimensions (11 concepts), scientific-cultural dimension (4 concepts), economic dimension (4 concepts), and political dimension (3 concepts); the area of relationship with creation has 1 dimension of understanding and proper utilization of nature (2 concepts); and psychological dimensions have three dimensions: cognitive with 3 main concepts, emotional with 3 concepts, and behavioral with 3 concepts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mahdavi government, Imam Zaman'
  • s prayer, educational program, educational goals, psychological dimensions