واکاوی دین و سنت در رویکرد سنتگرایی فریتیوف شوان و دلالتهای آنها در تعلیم و تربیت دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شیراز

2 عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز

3 عضو هیات علمی دانشگاه شیراز

10.30471/edu.2025.10707.2980

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی مفاهیم سنت، دین و تربیت دینی در رویکرد سنت‌گرایی فریتیوف شوان در مقابله با دنیای تجدد صورت گرفته و در تلاش است دلالتهای تربیتی آنها را در حوزه تربیت دینی مورد توجه قرار دهد.پژوهش حاضر ازنوع کیفی و توصیفی- تحلیلی است در واقع این پژوهش ابتدا با استفاده از منابع معتبر به استخراج اندیشه‌های سنت‌گرایان و در راس آنها فریتیوف شوان می‌پردازد و بعد با نگاه ترکیبی به این آرا، نسبت به تلخیص و با هم نگری آنها اقدام شده است و بعد از آن مفاهیم مختص فرایند تربیت دینی پردازش شده است. یافته‌های این تحقیق نشان می دهد که به اعتقاد سنتگرایان، از جمله شوان، دین قابلیت نفوذ بر همه ابعاد زندگی انسانها را دارد.ولذا حذف دین موجب بحران معنویت شده وخظرات جبران ناپذیری برای جوامع در بر خواهد داشت.یافته های تحقیق نشان می دهد که شوان تضعیف دینداری را نتیجه مستقیم تجددگرایی می دانند، لذا ایشان بهترین را ه مواجهه با این چالش را، شناخت عمیق و هوشمندانه ی دنیای تجدد بر مبنای نگرش عقلانی و بازگشت به سنت می داند وبر این باور است که اگرتعلیم و تربیت دردنیای کنونی بخواهد موفق باشد باید مبتنی بر اصول متافیزیکی و حکمت جاویدان باشد و بر استفاده از آموزه های قران و حدیث که سرچشمه های سنت اسلامی هستند تاکید می کنند چرا که معتقد است تعالیم این دو منبع متعالی موجب سعادت هر دو جهان خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing Religion and Tradition in the Traditionalist Approach of Frithjof Schuon and Their Implications for Religious Education and Training

نویسندگان [English]

  • nabiollah dehghankhalili 1
  • babak shamshiri 2
  • mohammad hasan karimi 3
  • Amin aizadpanah 3
1 shiraz university
2 Faculty member, Shiraz University
3 Faculty member, Shiraz University
چکیده [English]

This research aims to explore the concepts of tradition, religion, and religious education in the traditionalist approach of Frithjof Schuon in relation to the modern world. It seeks to address their educational implications within the context of religious education.This study is qualitative and descriptive-analytical. It first extracts the ideas of traditionalists, primarily Frithjof Schuon, using credible sources. Then, through a synthesized perspective, it summarizes and integrates these thoughts, followed by an analysis of the concepts specific to the process of religious education.The findings indicate that, according to traditionalists, including Schuon, religion has the ability to influence all aspects of human life. Thus, the removal of religion leads to a crisis of spirituality, causing irreparable consequences for societies.The research suggests that Schuon sees the weakening of religiosity as a direct result of modernism. He believes that the best way to confront this challenge is through a deep and intelligent understanding of the modern world, grounded in rational thought and a return to tradition. He maintains that for education to be successful in today's world, it must be based on metaphysical principles and eternal wisdom, emphasizing the teachings of the Quran and Hadith, which are the sources of Islamic tradition. These teachings, he believes, lead to the prosperity of both worlds

کلیدواژه‌ها [English]

  • tradition
  • religion
  • religious education
  • Shoun