واکاوی معضلات آموزشی و امکانات مدارس لرستان در دوران حکومت پهلوی اول (بر اساس اسناد منتشر نشده)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 دکتری تاریخ ایران دوره اسلام، مدرس‌‌ گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

4 دانشیار گروه تاریخ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران

10.30471/edu.2025.10724.2984

چکیده

در عصر پهلوی‌اول (1304 – 1320ش)، نظام آمورشی دستخوش تحولات مهمی شد که این تحولات چالش‌ها و معظلات زیادی را به وجود آورد. تلاش پهلوی بر آن بود تا بدون درست کردن زیر ساخت‌های آموزشی به صورت آمرانه، ایران را در زمینه نظام آموزش و پرورش و در ظاهر به ترقی برساند. هدف مقاله حاضر، کشف و وصف معظلات و چالش‌های نظام آموزش عصر پهلوی اول به عنوان یکی از مهم‌ترین دوره‌های تحول آموزش در ایران، با استفاده از روش مطالعات اسنادی و تحلیلی و با تکیه بر منابع تاریخی این دوره است. یافته‌های این پژوهش نشانگر آن است که دولت پهلوی‌اول با وجود در نظر گرفتن برنامه‌های اصلاحی، به لحاظ ضعف ساختار آمورشی، اقدامات عجولانه و سوء مدیریت، بر خلاف وعده‌هایی که در زمینه نوسازی ساختار نظام آموزشی ایران داده بود، نتوانست بسترهای کافی را در مناطق دور دست به ویژه در مدارس لرستان برای محصلان ایجاد کند. بنابراین اقدامات حکومت پهلوی‌اول در اجرای برنامه‌های تجددطلبانه بالاخص در اصلاح ساختار آموزشی مدارس بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت و در عمل دانش‌آموزان با مشکلاتی مانند: کمبود معلم و نیروی متخصص، برنامه‌های درسی منسجم و بومی، محدودیت آزادی اندیشه و مشکلات فراوانی بهداشتی، کمبود فضای مناسب و مدیران کاربلد بودند به طوری که، در بعضی از مواقع بر یادگیری آنان تأثیر منفی گذاشته بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of educational problems and facilities of Lorestan schools during the first Pahlavi reign (based on unpublished documents(

نویسندگان [English]

  • Talat Dehpahlavan 1
  • sajad dadfar 2
  • pourya esmaeili 3
  • Ramezan Mohammadi 4
1 , Assistant Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran
2 Associate Professor, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran
3 (PhD), The history of Islamic Iran, Lecturer, Department of History, Faculty of Literature and Humanities, Razi University, Kermanshah, Iran
4 Associate Professor, Department of History, Research Institute and University, Qom, Iran
چکیده [English]

In the first Pahlavi era (1304-1320SH), The education system underwent significant changes that created many challenges and problems.The Pahlavi effort was to make Iran progress in terms of education and training system without creating educational infrastructure in a commanding manner. The aim of this article is to discover and describe the problems and challenges of the education system of the first Pahlavi era as one of the most important periods of educational transformation in Iran, using the method of documentary and analytical studies and relying on historical sources of this period. The findings of this study indicate that the first Pahlavi government, despite considering reform programs, failed to create sufficient facilities for students in remote areas, especially in Lorestan schools, due to the weakness of the educational structure, hasty actions, and mismanagement, contrary to the promises it had made regarding the modernization of the Iranian educational system. Therefore, the actions of the first Pahlavi government in implementing modernist programs, especially in reforming the educational structure of schools, were mostly propaganda in nature, and in practice, students faced problems such as: a shortage of teachers and specialists, coherent and indigenous curricula, restrictions on freedom of thought, and numerous health problems, a lack of suitable space, and skilled administrators, which in some cases had a negative impact on their learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational problems
  • First Pahlavi government
  • Lorestan
  • mismanagement
  • schools