نقش زیست‌بوم مدرسه در هویت‌یابی نوجوانان ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم (ع)

2 دانشجوی دکتری رشته فلسفه اخلاق دانشگاه قم

3 دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام مدیر میز هویت نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی

10.30471/edu.2025.10782.2995

چکیده

یکی از نهادهای کلیدی در شکل‌گیری هویت نوجوان ایرانی، زیست‌بوم تعلیم و تربیت رسمی (مدرسه) است. این پژوهش با روش کیفی تحلیل مضمون و بررسی ۲۴ منبع منتخب از بین ۳۵۰ منبع علمی، به نقش مدرسه به‌عنوان یک زیست‌بوم فرهنگی-اجتماعی در هویت‌یابی نوجوانان پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهند دوازده رکن اصلی زیست‌بوم مدرسه، شامل فرآیندهای آموزشی و تربیتی، معماری، جو مدرسه، بازیگران (معلمان، مشاوران، کادر مدرسه و همکلاسی‌ها)، ارتباطات میان‌فردی، ادراکات دانش‌آموزان، فناوری‌ها، و بافت و ساختار مدرسه، بر هویت‌یابی نوجوانان تأثیرگذارند. هشت بعد هویتی شناسایی‌شده عبارتند از: فردی، اجتماعی، جنسی، شغلی، دینی، فرهنگی، سیاسی و ملی. نقش‌آفرینی این ارکان در چهار حالت هویت‌ساز، هویت‌سوز، بسته به جهت عناصر، و فاقد تأثیر دسته‌بندی شده است. یافته‎های پژوهش بیانگر این است که بازیگران مدرسه بیشترین تأثیر را بر هویت فردی، دینی و شغلی داشته‌اند، در حالی که هویت ملی و دینی به‌طور گسترده‌ای تحت تأثیر اکثر ارکان قرار گرفته‌اند. برخی ارکان مانند بافت مدرسه و فرآیندهای آموزشی می‌توانند هم نقش هویت‌ساز و هم هویت‌سوز ایفا کنند. این پژوهش مدلی مفهومی از نقش زیست‌بوم مدرسه در هویت‌یابی دانش‌آموزان ارائه می‌دهد که بر تعامل پیچیده‌ی عوامل درونی و بیرونی در شکل‌گیری هویت تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of the School Ecosystem in the Identity Formation of Iranian Adolescents

نویسندگان [English]

  • Mahdi Nazari 1
  • Hosein Rezaei 2
  • Sayyed Hesam aldin Hosseini 3
1 دانشجو دکتری سیاست گذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
2 Ph.D. student of moral philosophy of Qom University
3 Ph.D. in Social Science of Muslims Baqir al-Uloom University Director of Adolescent Identity Desk in the Islamic Propaganda Office
چکیده [English]

One of the key institutions in shaping the identity of Iranian adolescents is the formal education ecosystem (school). This study, using a qualitative thematic analysis method and reviewing 24 selected sources from a total of 350 academic references, examines the role of school as a cultural-social ecosystem in adolescent identity formation. The findings indicate that twelve main components of the school ecosystem—including educational and pedagogical processes, architecture, school climate, actors (teachers, counselors, school staff, and classmates), interpersonal relationships, students' perceptions, technologies, and the school’s context and structure—affect identity formation. Eight identified identity dimensions include individual, social, gender, occupational, religious, cultural, political, and national identities. The role of these components is categorized into four types: identity-building, identity-destroying, context-dependent, and non-influential. The study's findings reveal that school actors have the greatest impact on individual, religious, and occupational identities, while national and religious identities are widely influenced by most components. Certain elements, such as school context and educational processes, can function as both identity-building and identity-destroying factors. This research presents a conceptual model of the role of the school ecosystem in students' identity formation, emphasizing the complex interplay of internal and external factors in shaping identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School ecosystem
  • thematic analysis
  • identity formation
  • adolescent
  • student