بررسی مولفه "انسجام ملی" در تربیت سیاسی غربی (مورد مطالعه: دو رویکرد محافظه کار و لیبرال-دموکراتیک)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی

10.30471/edu.2025.10860.3011

چکیده

"انسجام ملی" برای هر محفاظت از هر کشوری ضروری است و بخش مهمی از تربیت سیاسی نسل جدید معطوف به آن است. واکاوی رویکردهای تربیت سیاسی در جهان می تواند آگاهی و هشیاری ما را نسبت به ابعاد مختلف این گونه برنامه ها و خروجی های آنها تقویت کند. در پژوهش حاضر نحوه پرداختن به بحث "انسجام ملی" در دو رویکرد مهم تربیت سیاسی غربی، یعنی رویکرد محافظه کار و رویکرد لیبرال-دموکراتیک مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا جایگاه مولفه انسجام ملی در میان "اهداف" تربیت سیاسی در دو رویکرد مقایسه شد و سپس نحوه پیگیری این هدف در سایرمولفه های برنامه تربیتی، از جمله: محتوای آموزشی، روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد که نظام محافظه کار، پرورش هویت ملی و انسجام اجتماعی را مهم ترین دغدغه خود می داند و به صورت منسجم تری این هدف را از طریق انتقال دانش مشترک، آموزش زبان مشترک، محو کردن خرده فرهنگ ها و... دنبال می کند؛ ولی در نهایت، محدودیت شدیدی بر رشد همه جانبه فرد و جامعه تحمیل می کند. نظام تربیت سیاسی لیبرال-دموکراتیک نیز، گرچه بر ضرورت انسجام ملی، وفاداری و میهن پرستی به خوبی واقف است؛ ولی به دلایل مبنایی ( ابتنای آن بر فردگرایی، خودمختاری و آزادی فردی ) در عمل، با مشکل جمع کردن این ارزش های متضاد، دست به گریبان است و مساله سردرگمی دانش آموزان در این رویکرد، یک مساله جدی است. لذا هر دو رویکرد تربیت سیاسی غربی، دچار مشکلات و چالش های جدی هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the "National Cohesion" in Western Political Education (Case Study: Conservative and Liberal-Democratic Approaches)

نویسنده [English]

  • fatemeh vojdani
Associate Professor faculty of Theology and Religious Studies, Shahid Beheshti University
چکیده [English]

"National cohesion" is essential for protection of any country and is an important part of the political education of the new generation. Analyzing political education approaches in the world can strengthen our awareness and consciousness of the different dimensions of such programs and their outcomes. In the present study, the way of discussion about "national cohesion" in two important Western approaches to political education, namely the conservative approach and the liberal-democratic approach, has been studied. First, the position of “national cohesion” among the "goals" of political education in the two approaches was compared, and then the way of pursuing this goal in other components of the educational program, including: educational content, teaching and educating methods, and evaluation methods, was examined. The results of the research showed that for the conservative system the development of national identity and social cohesion is the most important concern and it pursues this goal in a more coherent manner through transferring the common knowledge, teaching a common language, eradicating subcultures, etc.; but ultimately, it imposes severe restrictions on the whole developing of the individual and society. The liberal-democratic political education system, although is well aware of the necessity of national cohesion, loyalty, and patriotism; however, because of fundamental reasons (its reliance on individualism, autonomy, and individual freedom), in practice, it struggles with the difficulty of combining these conflicting values, and the students' confusion in this approach is a serious problem. Therefore, both Western political education approaches face serious problems and challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • national cohesion
  • national identity
  • political education
  • conservative approach
  • liberal-democratic approach