بررسی مؤلفه‌های تفکر مراقبتی در منتخبی از داستان‌های ایرانی گروه سنی ج

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، پژوهشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

10.30471/edu.2025.10746.2990

چکیده

تفکر مراقبتی مهارتی عقلانی برای پیوند میان ظرفیت‌های شناختی و هیجانی بشر است که به تفکر غنای عاطفی و ارزشی می‌بخشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی ظرفیت داستان‌های ایرانی گروه سنی «ج» از منظر تفکر مراقبتی به منظور استفاده در برنامه فبک انجام شد. پژوهش با رویکرد کیفی و به‌شیوه تحلیل محتوای قیاسی انجام گرفت. هر بند از داستان به‌عنوان یک واحد ثبت و کل داستان به‌عنوان واحد زمینه در نظر گرفته شد. سپس با مبنا قرار‌دادن مؤلفه‌های تفکر مراقبتی به‌عنوان ملاک تحلیل به بررسی داستان‌های منتخب پرداخته شد. به‌منظور سازماندهی و تحلیل داده‌های استخراج‌شده از داستان‌ها، از نرم‌افزار مکس‌کیودا استفاده شد. انتخاب داستان‌ها به‌صورت هدفمند و با رعایت حداکثر تنوع صورت گرفت. به این صورت که از معیارهایی چون؛ بیشترین تجدید چاپ، کندوکاومحوری و درونمایه فلسفی، و نگارش توسط نویسندگان و ناشران متنوع برخوردار بودند. یافته‌ها نشان داد در داستان‌های منتخب، مؤلفه‌های تفکر مبتنی بر فعالیت و تفکر مبتنی بر عواطف، از حضور پرمایه‌ای برخوردارند. در مقابل، مؤلفه تفکر مبتنی بر ارزش، حضور کم‌رنگی داشت. همچنین داستان «اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند» نسبت به سایر داستان‌ها غنای بیشتری از تفکر مراقبتی را نشان داد درحالی که داستان‌های «چرا بادبادک‌ها همه چیز را فراموش می‌کنند؟!»، «دو سیاره»، و «کبوتر و ساعت» از غنای کمتری برخوردار بودند. درنتیجه می‌توان گفت داستان‌های ایرانی از ظرفیت و توانایی بالقوه‌ای برای پرورش تفکر مراقبتی برخوردارند و برای بهره‌برداری بهینه از آن‌ها در برنامه فبک، لازم است فعالیت‌ها و تمرین‌های فکری متناسب با اهداف این برنامه طراحی و به محتوای داستان‌ها افزوده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Caring Thinking Components in Selected Iranian Stories for Group C

نویسندگان [English]

  • jaber eftekhari 1
  • RezaAli Nowrozi 2
  • Mehrnoosh Hedayati 3
1 Phd. Student in Philosophy of Education, Departmant of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Educational Sciences Department, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Research Institute of Ethics and Education, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
چکیده [English]

Considering the importance of caring thinking in shaping ethical judgments and human decisions, this study aimed to examine Iranian stories from the perspective of caring thinking and their use in the Philosophy for Children (P4C) program. The research was conducted using a deductive content analysis approach and a qualitative method. The stories were selected purposefully with maximum diversity in mind. The findings revealed that the component of empathy in stories such as Sara, Apple Jam River, and The Little Black Fish had a significant impact on the moral interactions of the characters. Moreover, the emotional component played a key role in influencing the emotional reactions of the characters. In contrast, the element of values in stories like The Most Beautiful Song emphasized the search for values such as honesty and justice. The norm component also influenced the characters’ interactions with social and personal norms. Finally, the activity component in stories like An Umbrella with White Butterflies and If the Snowmen Don’t Melt emphasized the impact of the character's actions on their inner transformation and social growth. The results showed that Iranian stories have the potential to foster caring thinking in children, and to make optimal use of them in the P4C program, it is necessary to design thinking activities and exercises that align with the objectives of the program and integrate them into the content of the stories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • content analysis
  • caring thinking
  • stories
  • children
  • adolescents