بررسی مؤلفه‌های تفکر مراقبتی در منتخبی از داستان‌های ایرانی گروه سنی «ج»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفۀ تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی و مشاوره، پژوهشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

10.30471/edu.2025.10746.2990

چکیده

چکیده گسترده
 
مقدمه و اهداف: در دنیای معاصر، پیشرفت‌های شتابان در رسانه‌های جمعی، صنعت و فناوری، ساختارهای فرهنگی و اجتماعی جوامع را به‌طور عمیق و گسترده‌ای دگرگون ساخته است. این تحولات، ارزش‌های اخلاقی را دستخوش تغییر نموده و چالش‌های جدیدی در حوزه‌های فکری، اخلاقی و اجتماعی پدید آورده است. این شرایط، ضرورت بازنگری در روش‌های آموزشی را برای آماده‌سازی کودکان در مواجهه با مسائل پیچیده فکری، اخلاقی و اجتماعی بیش از پیش آشکار ساخته است. تفکر مراقبتی، به‌عنوان یکی از ارکان کلیدی تفکر فلسفی که توسط لیپمن مفهوم‌سازی شده، استدلال عقلانی را با ملاحظات عاطفی و ارزش‌محور درهم‌آمیخته و تصمیم‌گیری‌هایی را ترویج می‌دهد که منطق و همدلی را تلفیق می‌سازد. پژوهش‌ها نقش این تفکر را در تقویت رشد شناختی، اجتماعی و اخلاقی کودکان تأیید کرده‌اند، به‌ویژه از طریق روایت‌هایی که با درگیر کردن احساسات و تخیل، گفت‌وگوی فلسفی را تسهیل می‌کنند. ادبیات کودک ایران، که ریشه در میراث فرهنگی و فلسفی این سرزمین دارد، فرصتی بی‌نظیر برای پرورش تفکر مراقبتی در بستری فرهنگی و بومی فراهم می‌آورد. با این حال، اتکای برنامه فلسفه برای کودکان (P4C) به داستان‌های ترجمه‌شده، اغلب ارزش‌های بومی را نادیده گرفته و گسستی فرهنگی ایجاد می‌کند. این پژوهش به بررسی کیفیت حضور مؤلفه‌های تفکر مراقبتی؛ شامل تفکر ارزش‌محور، عاطفی، هنجاری، فعال و همدلانه در داستان‌های ایرانی برای گروه سنی «ج» (9 تا 12 سال) می‌پردازد و هدف آن ارزیابی ظرفیت این داستان‌ها برای تقویت تفکر مراقبتی در چارچوب برنامه فلسفه برای کودکان است. این پژوهش دو مسئله اصلی را بررسی می‌کند: میزان حضور مؤلفه‌های تفکر مراقبتی در این داستان‌ها و ظرفیت آنها برای پرورش تفکر مراقبتی در برنامه فبک.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی مبتنی بر چارچوب مایرینگ (2000) انجام شده است تا داستان‌های منتخب به‌صورت نظام‌مند ارزیابی شوند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش توصیفی-تفسیری بهره گرفته که توصیف دقیق داده‌ها را با تفسیری نظام‌مند ترکیب می‌کند تا کیفیت حضور مؤلفه‌های تفکر مراقبتی را آشکار سازد. قلمرو پژوهش شامل داستان‌های کودکان ایرانی برای گروه سنی «ج» است که به‌صورت هدفمند و براساس معیارهایی نظیر تعداد دفعات چاپ بالا، درون‌مایه‌ فلسفی (مانند عدالت، آزادی، مسئولیت)، کندوکاومحوری، تنوع نویسندگان و ناشران، و دریافت جوایز ادبی انتخاب شده‌اند. داستان‌های منتخب شامل «اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند»، «چتری با پروانه‌های سفید»، «چرا بادبادک‌ها همه‌چیز را فراموش می‌کنند؟»، «دو سیاره»، «زیباترین آواز»، «شب‌به‌خیر فرمانده»، «سارا، مربای سیب و رودخانه»، «کبوتر و ساعت»، «معدن زغال‌سنگ کجاست؟» و «ماهی سیاه کوچولو» هستند. واحدهای تحلیل شامل جمله‌ها، بند‌ها و کل داستان‌ بوده و هر بند از داستان به‌عنوان واحد معنایی و کل داستان به‌عنوان واحد زمینه در نظر گرفته شد. مؤلفه‌های تفکر مراقبتی لیپمن شامل؛ تفکر ارزش‌گذار (احترام، ارزش ذاتی)، عاطفی (کنترل عاطفی رفتار خوب)، هنجاری (مقایسه واقعیت با ایده‌آل‌ها)، فعال (انجام اقدامات برای خیر) و همدلانه (درک دیدگاه دیگران) است که تحلیل با استفاده از چک‌لیستی که جزئیات این مؤلفه‌ها را مشخص می‌کرد، انجام شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA کدگذاری، دسته‌بندی و تحلیل شدند و این فرآیند تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه یافت. به‌منظور اعتباریابی پژوهش از روش مسیر ممیزی و تأیید توسط کارشناسان حوزه آموزش استفاده شد.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد مؤلفه‌های تفکر مراقبتی به‌طور عمیقی در داستان‌های منتخب ایرانی حضور داشته و می‌توانند بر رشد شخصیت‌ها و انتقال پیام‌های اخلاقی و اجتماعی تأثیرگذار باشند. تفکر فعال با 52 مصداق، برجسته‌ترین مؤلفه است که اقدامات هدفمند شخصیت‌ها را برای دستیابی به اهداف فردی و جمعی نشان می‌دهد. برای مثال، در داستان «اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند»، تلاش‌های جمعی کودکان برای ساخت آدم‌برفی، کار تیمی و مسئولیت‌پذیری را نشان می‌دهد، در حالی که در داستان «شب‌به‌خیر فرمانده»، تحول شخصیت اصلی از انتقام به شفقت و همدلی، تصمیم‌گیری تحول‌آفرین را نمایان می‌سازد. تفکر عاطفی با 49 مصداق، نقش مهمی در تقویت خودآگاهی و ارتباطات بین‌فردی ایفا می‌کند. در داستان «معدن زغال‌سنگ کجاست؟»، پیوند عاطفی دختر با پدر، محور جست‌وجوی او قرار دارد. تفکر هنجاری در داستان‌هایی مانند «کبوتر و ساعت» که شخصیت‌ها از میان انتظارات اجتماعی عبور می‌کنند، و در «اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند» که اهداف جمعی با هنجارهای اجتماعی هم‌راستا هستند، آشکار است. تفکر همدلانه با 33 مصداق، درک دیدگاه‌های دیگران را ترویج می‌دهد، همان‌طور که در «سارا، مربای سیب و رودخانه» که آرزوی قهرمان برای خشنود کردن مادرش نشان‌دهنده همدلی است، و در «ماهی سیاه کوچولو» که قهرمان برای خیر عمومی تلاش می‌کند، دیده می‌شود. تفکر ارزش‌گذار، اگرچه از حضور کمرنگی برخوردار است، در داستان‌هایی مانند «اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند» و «سارا، مربای سیب و رودخانه» که احترام به خانواده و سنت‌های فرهنگی انتخاب‌های اخلاقی را هدایت می‌کند، اهمیت دارد. از نظر کمی، داستان «اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند» با 25 مصداق، بالاترین سطح تفکر مراقبتی را نشان می‌دهد، پس از آن داستان‌های «شب‌به‌خیر فرمانده» (23 مصداق) و «معدن زغال‌سنگ کجاست؟» (22 مصداق) قرار دارند، در حالی که داستان‌های «چرا بادبادک‌ها همه‌چیز را فراموش می‌کنند؟»، «دو سیاره» و «کبوتر و ساعت» کمترین میزان حضور مؤلفه‌های تفکر مراقبتی را دارند (هر کدام 17 مصداق). این داستان‌ها در مجموع بر کار جمعی، روابط عاطفی و تأمل اخلاقی تأکید دارند که با اهداف فبک هم‌راستا است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که داستان‌های ایرانی با روایت‌های غنی فرهنگی، بستری برای پرورش تفکر مراقبتی در چارچوب برنامه فلسفه برای کودکان فراهم می‌آورند. تفکر فعال، اقدامات هدفمند شخصیت‌ها را هدایت کرده و همکاری و مسئولیت‌پذیری را ترویج می‌دهد، این مهم در داستان‌های «اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند» و «شب‌به‌خیر فرمانده» قابل مشاهده است که با پژوهش اسکندری شرفی و همکاران (1400) همسو است. تفکر عاطفی، به‌ویژه در داستان «چتر با پروانه‌های سفید»، خودآگاهی و تصمیم‌گیری اخلاقی را تقویت می‌کند که با یافته‌های عظمت‌مدارفرد و قائدی (1396) هم‌خوانی دارد. تفکر هنجاری، همان‌طور که در داستان «کبوتر و ساعت» دیده می‌شود، تأمل بر مسئولیت اجتماعی را تشویق می‌کند که با پژوهش حیدری‌نسب و همکاران (1401) همسو است. تفکر همدلانه، که در داستان «معدن زغال‌سنگ کجاست؟» برجسته است، درک متقابل را ترویج می‌دهد و با دیدگاه‌ حسام‌پور و مصلح (1393) هم‌راستا است. تفکر ارزش‌گذار، هرچند کمرنگ است اما اصول فرهنگی و اخلاقی را تقویت می‌کند. اهمیت فرهنگی این داستان‌ها، محدودیت‌ داستان‌های ترجمه‌شده را برطرف ساخته و از آنها می‌توان به‌عنوان محرک حلقه کندوکاو در برنامه فلسفه برای کودکان استفاده نمود. برای به حداکثر رساندن تأثیر این داستان‌ها، طراحی فعالیت‌ها و تمرین‌های مرتبط با فبک می‌تواند ظرفیت آموزشی آنها را افزایش دهد. محدودیت‌های پژوهش حاضر تمرکز بر چارچوب لیپمن و نبود ارزیابی مقایسه‌ای از داستان‌های گروه سنی متفاوت است. تحقیقات آینده می‌تواند تأثیر عملی این داستان‌ها را در محیط‌های آموزشی بررسی کرده و پاسخ‌های کودکان به پرسش‌های مطرح شده در حلقه کندوکاو را نیز در نظر بگیرد. درمجموع، داستان‌های ایرانی ظرفیت قابل‌ توجهی برای پرورش تفکر مراقبتی، پر کردن شکاف رشد شناختی، عاطفی و اخلاقی و ترویج شهروندی مسئولانه در بستری فرهنگی و بومی ارائه می‌دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Caring Thinking Components in Selected Iranian Stories for the Age Group “C”

نویسندگان [English]

  • Jaber Eftekhari 1
  • RezaAli Nowrozi 2
  • Mehrnoosh Hedayati 3
1 Ph.D. Student in Philosophy of Education, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Educational Sciences Department, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan
3 Assistant Professor, Department of Psychology and Counseling, Research Institute of Ethics and Education, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract
 
Introduction and Objectives: In today’s rapidly evolving world, technological and cultural shifts have profoundly transformed societal values, creating new ethical and cognitive challenges for children. This underscores the need to revise educational approaches to better prepare them for the complex moral and social dilemmas they will encounter. Caring thinking, as conceptualized by Matthew Lipman, blends rational reasoning with emotional and value-based considerations, promoting decisions that are rooted in both logic and empathy.
While global P4C (Philosophy for Children) programs often rely on translated stories, Iranian children’s literature—rooted in rich cultural and philosophical heritage—offers a unique opportunity to foster caring thinking in a localized context. This study evaluates the presence and quality of five key components of caring thinking—value-based, emotional, normative, active, and empathetic—in selected Iranian stories for age group “C” (9–12 years), assessing their potential to support the goals of P4C.
Method: This study employs a qualitative approach, utilizing deductive content analysis based on Mayring’s framework (2000), to systematically evaluate selected Iranian children’s stories. The data analysis employs a descriptive–interpretive method, combining precise textual descriptions with structured interpretation to reveal the presence and quality of caring thinking components.
The research corpus consists of Iranian children’s stories targeted at age group “C” (9–12 years), purposefully selected based on criteria such as high reprint frequency, philosophical themes (e.g., justice, freedom, responsibility), inquiry-based narrative structure, diversity of authors and publishers, and recognition through literary awards. The selected titles include: If the Snowmen Don’t Melt, An Umbrella with White Butterflies, Why Do Kites Forget Everything?, Two Planets, The Most Beautiful Song, Goodnight Commander, Sara, Apple Jam, and the River, The Dove and the Clock, Where Is the Coal Mine?, and The Little Black Fish.
Units of analysis included sentences, paragraphs, and entire stories. Each paragraph was treated as a semantic unit, while the whole story served as the contextual unit. The analysis focused on Lipman’s five components of caring thinking:

Value-based thinking (e.g., respect, intrinsic worth)
Emotional thinking (e.g., emotional regulation, prosocial behavior)
Normative thinking (e.g., comparing reality with ideals)
Active thinking (e.g., taking action for the common good)
Empathetic thinking (e.g., understanding others’ perspectives)

Findings: The results reveal that components of caring thinking are deeply embedded in the selected Iranian children’s stories and significantly contribute to character development and the transmission of ethical and social messages.

Active Thinking emerged as the most prominent component, with 52 instances. It reflects purposeful actions by characters aimed at achieving individual and collective goals. For example, in If the Snowmen Don’t Melt, children’s collaborative efforts to build a snowman illustrate teamwork and responsibility. In Goodnight Commander, the protagonist’s transformation from a state of revenge to one of compassion and empathy represents a pivotal moral shift.
Emotional Thinking was identified in 49 instances, playing a vital role in enhancing self-awareness and interpersonal relationships. In Where Is the Coal Mine?, the emotional bond between a girl and her father drives the narrative’s central quest.
Normative Thinking appears in stories such as The Dove and the Clock, where characters challenge societal expectations, and in If the Snowmen Don’t Melt, where collective goals align with social norms.
Empathetic Thinking, with 33 instances, promotes understanding of others’ perspectives. This is evident in Sara, Apple Jam, and the River, where the protagonist’s desire to please her mother reflects empathy, and in The Little Black Fish, where the hero strives for the common good.
Value-Based Thinking, though less frequent, plays a meaningful role in guiding ethical choices through respect for family and cultural traditions, as seen in If the Snowmen Don’t Melt and Sara, Apple Jam, and the River.

Quantitatively, If the Snowmen Don’t Melt demonstrated the highest level of caring thinking (25 instances), followed by Goodnight Commander (23) and Where Is the Coal Mine? (22). In contrast, Why Do Kites Forget Everything?, Two Planets, and The Dove and the Clock showed the lowest presence of caring thinking components (17 each).
Overall, these stories emphasize collaboration, emotional bonds, and moral reflection—aligning closely with the goals of the Philosophy for Children (P4C) program.
Discussion and Conclusion: The findings indicate that Iranian children’s stories, enriched with cultural narratives, offer a fertile ground for cultivating caring thinking within the framework of the Philosophy for Children (P4C) program. These stories demonstrate the potential to foster ethical reflection, emotional awareness, and social responsibility in a culturally rooted context.
Active thinking guides purposeful actions and promotes collaboration and accountability, as seen in If the Snowmen Don’t Melt and Goodnight Commander, aligning with the study by Eskandari Sharafi et al. (2021). Emotional thinking, particularly in An Umbrella with White Butterflies, enhances self-awareness and ethical decision-making, consistent with the findings of Azamat-Madar-Fard and Qaedi (2017). Normative thinking, exemplified in The Dove and the Clock, encourages reflection on social responsibility, echoing the work of Heydari-Nasab et al. (2022). Empathetic thinking, highlighted in Where Is the Coal Mine?, fosters mutual understanding and aligns with the perspectives of Hessampour and Mosleh (2014). Value-based thinking, though less prevalent, reinforces cultural and moral principles, guiding ethical choices rooted in respect and tradition.
The cultural significance of these stories helps bridge the gap left by translated materials, making them effective tools for inquiry circles in P4C. To maximize their educational impact, designing targeted activities and exercises aligned with caring thinking principles is recommended.
Limitations of this study include its exclusive reliance on Lipman’s framework and the absence of comparative analysis across different age groups. Future research could explore the practical application of these stories in educational settings and examine children’s responses during inquiry-based discussions.
In sum, Iranian children’s literature holds substantial potential for nurturing caring thinking, addressing cognitive, emotional, and ethical developmental gaps, and promoting responsible citizenship within a culturally authentic framework.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • Caring Thinking
  • Storytelling
  • Story
  • and Children and Adolescents
احمدی، احمدرضا. (۱۴۰۰). کبوتر و ساعت. تهران: علمی و فرهنگی
اسکندری شرفی، فرشاد. (1399). نقد غنای روانشناختی مجموعه داستان «تنور و داستان‎های دیگر» هوشنگ مرادی کرمانی با تکیه بر انگاره متیو لیپمن. رخسار زبان، 14(15)، ص29-56. https://rokhsarezaban.ir
اسکندری شرفی، فرشاد، رحمتی فیروزآبادی، یونس، و فلاح، علی‎نصرت. (1400). خوانش فبکی داستان ماهی سیاه کوچولو، اثر صمد بهرنگی. تفکر و کودک، 12(1)، ص1-33. https://doi.org/10.30465/fabak.2021.6230
اسکندری شرفی، فرشاد، و بیگ‎زاده، خلیل. (1400). مجموعه داستان «پلوخورش» هوشنگ مرادی کرمانی در ترازوی فبک. ادبیات پارسی معاصر، 11(1)، ص1-29. https://doi.org/10.30465/copl.2021.6823
افتخاری، حجت، افتخاری، جابر، و افتخاری، عفت. (1401). ارزیابی میزان کاربست مؤلفه‎های تفکر مراقبتی از دیدگاه لیپمن در محتوای برنامه درسی قصدشده پایه ششم دوره ابتدایی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(4)، ص574-592. https://doi.org/10.1001.1.2423494.1401.11.4.23.1
اکبرپور، احمد. (۱۴۰۲). شببهخیر فرمانده. تهران: افق.
اکبری، احمد، جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره، شعبانی ورکی، بختیار، و تقوی، محمد. (1391). فلسفه برای کودکان (P4C): مضامین فلسفی در داستان‎های متون کلاسیک ادب فارسی. تفکر و کودک، 3(6)، ص1-25. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_721.html
ایروانی، شهین، و مختاری، خدیجه. (1390). جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران. مطالعات ادبیات کودک، 2(1)، ص2-31.  https://doi.org/10.22099/jcls.2012.442
بهرنگی، صمد. (۱۴۰۲). ماهی سیاه کوچولو. تهران: نظر.
پناهی، میهن. (۱۳۹۰). بررسی و مقایسه شیوه آموزش تفکر نزد عطار و لیپمن. تفکر و کودک، ۲(۱)، ۳-۲۳.
تقی، شکوفه. (۱۳۹۵). زیباترین آواز. تهران: کانون پرورش فکری.
حسام‎پور، سعید، و مصلح، ملیحه. (1393). تحلیل کیفی محتوای فلسفی برخی از داستان‎های منتخب در ادبیات کودک (بر پایه نظریه متیوز). تفکر و کودک، 2، ص35-58. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1781.html
حسن‎زاده، فرهاد. (۱۴۰۱). چتری با پروانههای سفید. تهران: فاطمی.
حمیدی، علی. (1392). بررسی چگونگی استفاده از داستانهای شاهنامه در برنامه درسی فلسفه برای کودکان. پایان‎نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
حیدری نسب، فرحناز، کزازی، میرجلال‎الدین، و بیگ‎زاده، خلیل. (1401). تحلیل رمان‎های نوجوان فرهاد حسن‎زاده بر پایه انگاره تفکر مراقبتی لیپمن (مطالعه موردی: داستان‎های گروه سنی «د» و «ه» با موضوع پایداری در دفاع مقدس). تفکر و کودک، 13(1)، ص143-173. https://doi.org/10.30465/fabak.2022.7535
خسرونژاد، مرتضی. (1382). ویژگی‎ها و مسائل فلسفه ادبیات کودک. علوم اجتماعی و انسانی، 1، ص123-135. http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=18292
خسرونژاد، مرتضی. (1386). تأملی بر همنشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامۀ فلسفه برای کودکان. نوآوریهای آموزشی، 6(20)، ص109-124. https://noavaryedu.oerp.ir/article_78825.html?lang=fa
رجبی همدانی، مهسا، بیگ‎زاده، خلیل، ناجی، سعید، و اسفندیاری، سیمین. (1396). افسانه‎های ایرانی پریان ابزاری برای فکرپروری کودکان (رهیافتی آموزشی بر اساس نظریه لیپمن). تفکر و کودک، 8(2)، ص59-86. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_3512.html
رشتچی، مژگان. (۱۳۸۹). ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشد تفکر. تفکر و کودک، ۱(۲)، ۲۳-۳۷.
رمضانی فینی، معصومه، باقری نوع‎پرست، خسرو، و قائدی، یحیی. (1397). بررسی تطبیقی تفکر انتقادی در فلسفه اجتماعی هورکهایمر و برنامه فلسفه برای کودکان. فلسفه تربیت، 3(2)، ص63-93. http://pesi.saminatech.ir/Article/34877/FullText
ستاری، علی. (1393). نقد مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
ستاری، علی. (1395). رویکردهای مواجهه با برنامۀ درسی فلسفه برای کودکان و معرفی راهکار مناسب برای کاربست آن در ایران. نوآوریهای آموزشی، 15(2)، ص50-70. https://noavaryedu.oerp.ir/article_79089.html
سهرابی، راضیه. (1390). مقایسه افسانههای ایرانی، کتابهای داستانی-تصویری ایرانی و کتابهای داستانی-تصویری خارجی بر مبنای مؤلفههای تفکر فلسفی. پایان‎نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
سیدعلی‎اکبر، سیدنوید. (۱۳۹۶). قصۀ سارا، مربای سیب و رودخانه. تهران: علمی و فرهنگی.
شجاعی، سیدعلی. (۱۳۹۹). چرا بادبادکها همه چیز را فراموش میکنند؟. تهران: نیستان.
شجاعی، سیدعلی. (۱۴۰۲). اگر آدمبرفیها آب نشوند.... تهران: نیستان.
شفائی، طاهره و قائدی، یحیی. (۱۴۰۲). بررسی تفکر مراقبتی و همبسته‎های آن در فلسفه اخلاقی. تأملات فلسفی، ۱۳(۳۱)، ۲۲۳-۲۴۸. https://doi.org/10.30470/phm.2022.544694.2133
ضرغامی، سعید. (1394). نگاهی به فلسفه برای کودکان از منظر فلسفه تعلیم و تربیت. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
عبدالهی، زهرا، بوذری، علی، و شیخ رضایی، حسین. (1404). تأملی بر پتانسیل‎های کتاب تصویری آینار تورکوفسکی بر مبنای مؤلفه‎های برنامه فبک. تفکر و کودک. 16(2). https://fabak.ihcs.ac.ir/article_10216.html?lang=fa
عظمت‎مدارفرد، فاطمه. (1396). شناسایی مؤلفههای تفکر فلسفی لیپمن در منتخب داستانهای طنز ادب فارسی و تدوین راهنمای داستانها. رساله دکتری منتشرنشده، دانشگاه اصفهان.
عظمت‎مدارفرد، فاطمه، نصرآبادی، حسنعلی بختیار، حیدری، محمدحسین، و قائدی، یحیی. (1397). بررسی ظرفیت سه داستان از رسالۀ دلگشای عبید زاکانی بر اساس مؤلفه‎های تفکر فلسفی لیپمن. مطالعات ادبیات کودک، 9(2)، ص99-122. https://doi.org/10.22099/jcls.2017.24046.1474
عظمت‎مدارفرد، فاطمه، و قائدی، یحیی. (1396). پژوهشی در داستان‎های طنز ادب فارسی با نظر به مؤلفه‎های تفکر فلسفی. فلسفه تربیت، 2(2)، ص92-119. https://doi.org/10.1001.1.25382802.1396.2.2.8.5
قره‎باغی، مسعود. (۱۴۰۰). دو سیاره. تهران: فاطمی.
گنجعلی‎خان حاکمی، معصومه. (۱۴۰۰). تحلیل محتوای مؤلفههای فلسفه به کودکان در قرآن. پایان‎نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
الله کرمی، آزاد، و زارعی زوارکی، اسماعیل. (1393). مقایسه اثر آموزش تلفیقی با آموزش سنتی بر تفکر انتقادی و شادکامی دانش‎آموزان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 4(4)، 39-57. https://journals.iau.ir/article_641352.html
مجید حبیبی عراقی، لیلا؛ دبیران، حکیمه؛ سلطانی، منظر؛ و ناجی، سعید. (۱۳۹۲). خوانش فلسفی گزیده متون داستانی کلاسیک فارسی متناسب با اهداف برنامه فلسفه برای کودکان (گلستان سعدی، بوستان سعدی، مثنوی معنوی، کلیله و دمنه). تفکر و کودک، ۴(۸)، ص۷۵-۱۰۰. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1108.html?lang=en
محمدی، محمدهادی. (۱۳۹۸). معدن زغالسنگ کجاست؟. تهران: مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان.
مسلمی، فهیمه، افتخاری، جابر، و نوروزی، رضاعلی. (1403). واکاوی مؤلفه‎های تفکر مراقبتی لیپمن در مجموعه داستان‎های فکری برای کودکان ایرانی. پژوهشهای کیفی در برنامه درسی، 14(48). http://erj.khu.ac.ir/article-1-1399-en.html
مسلمی، فهیمه، شمشیری، بابک، ایزدپناه، امین، و خوشبخت، فریبا. (1403). شناسایی مؤلفه‎های تفکر فلسفی لیپمن در کتاب داستان شازده کوچولو. برنامه درسی و آموزش یادگیرندهمحور، 3(4)، ص98-114. https://doi.org/10.22034/cipj.2025.62587.1135
مسلمی، فهیمه، شمشیری، بابک، و ایزدپناه، امین. (1403). شناسایی مؤلفه‎های تفکر فلسفی لیپمن در کتاب داستان پینوکیو. پژوهشهای کیفی در برنامه درسی، 5(14)، ص123-153. https://doi.org/10.22054/qric.2024.81082.386
ناجی، سعید. (1396). معیار فبک برای داستان: نقد و بررسی داستانهای مورد استفاده برای آموزش تفکر در ایران (حمید اسکندری، ویراستار). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ناجی، سعید. (1402). کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان (جلد 1). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ناجی، سعید، و عسگری، سمانه. (1397). راهنمای انیمیشنهایی برای کلاس فلسفه برای کودکان. تهران: کرگدن.
هدایتی، مهرنوش و دلیر، نیره. (1403). «تفکر مراقبتی» مهارتی برای پیوند اهداف شناختی و عاطفی در «حلقه‎های کندوکاو»: مطالعه موردی درس تاریخ. علوم تربیتی. doi: 10.22055/edus.2025.48244.3673
هدایتی، مهرنوش. (1394). مبانی روانشناسی رشدشناختی در برنامه فلسفه برای کودکان. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هدایتی، مهرنوش. (1396). صعودی سالم: رویکرد نقد مراقبتی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 17(7)، 235-252. https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2927.html
هدایتی، مهرنوش، رضایی، محمدهاشم، پیرانی، ذبیح، و هاشمی، مسعود. (1395). تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر نگرش ارزشی دانش‎آموزان پسر پایه هفتم دبیرستان شهر خرم‎آباد. تفکر و کودک، 7(2)، ص79-104. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2894.html
یوسفی، عاطفه، و ناجی، سعید. (1401). بازخوانی بابی از کلیله و دمنه (تحلیل باب شیر و شغال براساس مبانی داستانی فلسفه برای کودکان). پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، 14(55)، ص135-160. https://doi.org/10.30495/PARS.2022.699802
Abdollahi, Z., Boozari, A., & Sheykh Rezaee, H. (2025). A reflection on the potential of Einar Turkowski’s picture book based on the components of the P4C program. Thinking and Children. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_10216.html?lang=fa (In Persian).
Ahmad, A., Anas, M., & Sugiyono, S. (2024). The influence of the social environment on attitude rational economy through lifestyle for students of Vocational School 2 Blitar. Nusantara Economics and Entrepreneurships Journals, 2(2), 155–164. https://doi.org/10.59971/necent.v2i2.45.
Ahmadi, A. (2021). Kabutar va Sa’at (The Pigeon and the Clock). Tehran: Elmi va Farhangi. (In Persian).
Akbari, A. (2023). Shab Bekheir Farman Deh (Good Night, Commander). Tehran: Ofoq. (In Persian).
Akbari, A., Javidi Kalatehjafarabadi, T., Shabani Varaki, B., & Taghavi, M. (2013). Philosophy for Children (P4C): Philosophic conceptions in the stories of classic texts of Persian literature. Thinking and Children, 3(6), 1–25. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_721.html (In Persian).
Alahkarami, A., & Zarei Zavarki, I. (2014). Comparison of the effect of integrated education with traditional education on critical thinking and happiness of students. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 4(4), 39–57. https://journals.iau.ir/article_641352.html (In Persian).
Azamatmadarfard, F. (2017). Identifying the components of Lipman’s philosophical thinking in selected humorous stories of Persian literature and developing a guide for the stories, Unpublished doctoral dissertation. University of Isfahan. (In Persian).
Azamatmadarfard, F., Nasr Abadi, H. B., Heidari, M. H., & Ghaedi, Y. (2019). Analyzing three stories from Ubayd Zakani’s Resaleh-ye Delgosha according to Lipman. Journal of Children’s Literature Studies, 9(2), 99–122. https://doi.org/10.22099/jcls.2017.24046.1474 (In Persian).
Azmatmadarfard, F., & Ghaedi, Y. (2017). A study on Persian humorous stories with regard to components of philosophical thinking. Philosophy of Education, 2(2), 92–119. https://doi.org/10.1001.1.25382802.1396.2.2.8.5 (In Persian).
Bălan, M. (2025). Problema identităţii personale în cărţile pentru copii. In Identitate şi valori culturale în context European (p. 97).
Behrangi, S. (2023). Mahi Siah Koochooloo (The Little Black Fish). Tehran: Nazar. (In Persian).
Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2020). Applied behavior analysis (3rd ed.). Pearson.
Cuartas, J., & Vergunst, F. (2025). Nurturing care as a critical buffer against climate change impacts on child development. PLOS Global Public Health, 5(4), Article e0004441. https://doi.org/10.1371/journal.pgph.0004441.
De Puig, I. (2018). Filosofía para niños. Voces de la Educación, 3(6), 77–84.
Delanoy, M. (1997). Teaching philosophical thinking through children’s literature: Creative application of dialogue and story. Education Resource Information Center (ERIC). http://www.eric.ed.gov/ed410558.pdf.
Echeverria, E., & Hannam, P. (2013). Philosophical inquiry and the advancement of democratic praxis. Journal of Pedagogy, 4(1), 111. https://doi.org/10.2478/jped-2013-0007.
Eftekhari, H., Eftekhari, J., & Eftekhari, E. (2023). Evaluation of the application of care thinking components from Lipman’s point of view in the intended curriculum content of the sixth grade of elementary school. Educational and Scholastic Studies, 11(4), 574–592. https://doi.org/10.1001.1.2423494.1401.11.4.23.1 (In Persian).
Eskandari Sharafi, F. (2020). A critique of the psychological richness of the short story collection “The Tanoor and Other Stories” by Houshang Moradi Kermani, based on Matthew Lipman’s philosophical framework. Rokhsar-e Zaban, 14(15), 29–56. https://rokhsarezaban.ir (In Persian).
Eskandari Sharafi, F., & Baygzade, K. (2021). Polo-Khoresh story collection by Houshang Moradi Kermani on the scales of P4C. Contemporary Persian Literature, 11(1), 1–28. https://doi.org/10.30465/copl.2021.6823 (In Persian).
Eskandari Sharafi, F., Rahmati Firouzabadi, Y., & Falah, A. F. (2021). P4C reading of Little Black Fish (Mahi Koucholou-ye Siyah) by Samad Behrangi. Thinking and Children, 12(1), 1–33. https://doi.org/10.30465/fabak.2021.6230 (In Persian).
GanjaliKhan Hakemi, M. (2021). Content Analysis of the Components of Philosophy for Children in the Quran. Unpublished Master’s Thesis. University of Isfahan. (In Persian).
Gharabaghi, M. (2021). Do Sayyare (Two Planets). Tehran: Fatemi. (In Persian).
Gregory, M. (Ed.). (2008). Philosophy for children: Practitioner handbook. Institute for the Advancement of Philosophy for Children.
Haidarinasab, F., Kazzazi, M., & Baygzade, K. (2022). Analysis of Farhad Hassanzadeh’s teen novels based on Lipman’s concept of caring thinking (Case study: Stories of age groups “D” and “E” with the theme of resilience in the Sacred Defense). Thinking and Children, 13(1), 143–173. https://doi.org/10.30465/fabak.2022.7535 (In Persian).
Hamidi, A. (2013). Investigating the use of Shahnameh stories in the philosophy for children curriculum. Master’s thesis, Tarbiat Moallem University. (In Persian).
Hamzah, A., & Shaari, A. (2018). A comparative review of caring thinking and its implications on teaching and learning. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 15(1), 83–104. https://doi.org/10.32890/mjli2018.15.1.4.
Hasanzadeh, F. (2022). Chatri ba Parvanehaye Sefid (An Umbrella with White Butterflies). Tehran: Fatemi. (In Persian).
Hashempour, M. H., Gharibi, H., & Rahmani, S. (2024). Investigating the effectiveness of philosophy education based on the Wartenberg approach on adolescents’ critical thinking and caring thinking. Journal of Adolescent and Youth Psychological Studies, 5(11), 47–54. https://doi.org/10.61838/kman.jayps.5.
Hawken, J. (2021). Entre ontologie et politique, le caring thinking chez Ann Margaret Sharp: Analyse théorique d’une conception singulière du care. Nouveaux Cahiers de la Recherche en Éducation, 23(3), 16–39. https://doi.org/10.7202/1092714aradresse.
Hawken, J. (2024). Caring Thinking, at the Heart of Ann Margaret Sharp’s Ethical Ambitions: What Practical Recommendations for Supporting Vulnerabilities in Philosophical Practice with Children? Revue Education et Socialisation, (73). https://doi.org/10.4000/12dep.
Hedayati, M, & Delir, N. (2024). “Caring Thinking” as a Skill for Connecting Cognitive and Emotional Goals in “Inquiry Circles”: A Case Study of History Lessons. Educational Sciences, (), -. doi: 10.22055/edus.2025.48244.3673 (In Persian).
Hedayati, M. (2017). A Healthy Climbing: The Critical Care Approach. Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences, 17(7), 235-252. https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2927.html  (In Persian).
Hedayati, M., Rezaei, M. H., Pirani, Z., & Hashemi, M. (2016). The effect of implementing the Philosophy for Children program on the value attitudes of seventh-grade male students in Khorramabad. Thinking and the Child, 7(2), 79–104. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_2894.html (In Persian).
Herrera Rojas, J. J., Herrera Rojas, M. Z., Sotelo Núñez, A. C., & López Regalado, O. (2024). Stories in preschool education: A bibliometric analysis. Nanotechnology Perceptions. https://doi.org/10.62441/nano-ntp.vi.2845.
Hessampour, S., & Mosleh, M. (2015). Connection between children, philosophy and poetic world in the contemporary children literature. Thinking and Children, 5(10), 35–58. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1781.html (In Persian).
Hogan, M. J. (2006). Cultivating thought-full and creative thinkers: A comment on quality merging Costa with Claxton et al. Thinking Skills and Creativity, 1, 152–154.
Iravani, S., & Mokhtari, Kh. (2012). An analysis of philosophical content in Iranian children’s fictions. Journal of Children’s Literature Studies, 2(1), 1–31. https://doi.org/10.22099/jcls.2012.442 (In Persian).
Jackson, M. M., & Heath, M. A. (2017). Preserving Guam’s culture with culturally responsive children’s stories. School Psychology International, 38(5), 458–472. https://doi.org/10.1177/0143034317719944.
Kennedy, O. O. (2011). Philosophical and sociological overview of vocational technical education in Nigeria. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(1), 52–57. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v1-i2/8444.
Khasronjad, M. (2007). A reflection on the coexistence of children’s literature and philosophy in the Philosophy for Children program. Educational Innovations, 6(20), 109–124. https://noavaryedu.oerp.ir/article_78825.html?lang=fa (In Persian).
Khosronejad, M. (2003). Characteristics and issues of philosophy of children’s literature. Social and Human Sciences, 1, 123–135http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=18292 (In Persian).
Kidd, K. B. (2020). In Theory for beginners: Children’s literature as critical thought. Fordham University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv11990xp.
Kravchenko, Y. (2022). The Philosophy for Children Program: its origin and lesson structure. Filosofiya Osvity. Philosophy of Education, 27(2), 46–55. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2021-27-2-3.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.
Lipman, M. (1995). Caring as thinking. Inquiry: Critical Thinking Across Disciplines, 15(1), 1–13.
Lipman, M. (2003). Thinking in education (2nd ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511840272.
Majid Habibi Iraqi, L. , Dabiran, H. , Soltani, M. and Naji, S. (2014). Philosophical Reading of Selected Persian Classic Stories According to Targeted Aims of Philosophy Programs for Children (Kelīlah & Demnah, Būstān, Gulistān, and Mathnavī). Thinking and Children, 4(8), 75-100. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_1108.html?lang=en.
Maykut, P., & Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical guide. Falmer Press.
Mayring, P. (2000). Qualitative content analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2). https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1089.
Mohammadi, M. (2019). Ma’dan Zoghal Sang Kojast? (Where is the Coal Mine?). Tehran: Institute for Research on the History of Children’s Literature. (In Persian).
Moslemi, F., Eftekhari, J., & Nowrozi, R. (2024). An analysis of Lipman’s components of caring thinking in a collection of philosophical stories for Iranian children. Educational Research Journal, 14(48), 188–204. http://erj.khu.ac.ir/article-1-1399-en.html (In Persian).
Moslemi, F., Shamshiri, B., & Izadpanah, A. (2024). Identifying the components of Lipman’s philosophical thinking in the book Pinocchio. Qualitative Research in Curriculum, 5(14), 123–153. https://doi.org/10.22054/qric.2024.81082.386 (In Persian).
Moslemi, F., Shamshiri, B., Izadpanah, A., & Khoshbakht, F. (2025). Identifying the components of Lipman’s philosophical thinking in the Little Prince storybook. Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 3(4), 98-114. https://doi.org/10.22034/cipj.2025.62587.1135 (In Persian).
Naji, S. (2017). Criteria for P4C stories: Critique and review of stories used for teaching thinking in Iran (H. Eskandari, Ed.). Institute for Humanities and Cultural Studies. (In Persian).
Naji, S. (2019). Philosophical inquiry for children and adolescents (Vol. 1). Institute for Humanities and Cultural Studies. (In Persian).
Naji, S., & Asgari, S. (2018). A guide to animations for Philosophy for Children classes. Kargadan. (In Persian).
Nikolidaki, S. (2024). Prospective preschool teachers learning to use picturebooks for philosophical inquiries. Journal of Philosophy in Schools, 11(2), 92-118. https://doi.org/10.46707/jps.v11i2.240.
Noddings, N. (2013). Caring: A relational approach to ethics and moral education. University of California Press.
Pala, F. (2022). The effect of Philosophy for Children (P4C) on students’ conceptual achievement and critical thinking skills: A mixed method research. Education Quarterly Reviews, 5(3), 27–41. https://doi.org/10.31014/aior.1993.05.03.522.
Panahi, M. (2011). A Study and Comparison of the Approach to Teaching Thinking in Attar and Lipman. Thinking and Child, 2(1), 3-23. (In Persian).
Park, H. J., & Kim, J. E. (2016). The effects of cooperative activity using character-related picture books on children’s caring thinking. Korean Journal of Childcare and Education, 12(1), 143–170. https://doi.org/10.14698/jkcce.2016.12.143.
Patel, V. N. (2024). Impact of Mass Media on Indian Society Education and Children. International Journal of Reviews and Research in Social Sciences, 12(3), 143-145. https://doi.org/10.52711/2454-2687.2024.00024.
Pintes, G., & Borisova, S. (2023). Categories of caring thinking in philosophical, literary stories in connection with the formation of awareness of nature protection and sustainable life. XLinguae, 16(3), 35–47. https://doi.org/10.18355/XL.2023.16.03.04.
Rahimi, R., Soltanifar, M., Azizabadi Farahani, F., Zamani Moghaddam, A., & Nasiri, B. (2017). Comparing experts’ and executives’ points of view about the essentials of media literacy education for elementary students: A cultural approach. Journal of Cultural Management, 10(33-34), 31–49. https://sanad.iau.ir/fa/Journal/jcm/Article/817419 (In Persian).
Rajabi Hamedani, M., Beigzadeh, K., Naji, S., & Esfandiari, S. (2017). Iranian fairy tales as a tool for fostering children’s thinking (an educational approach based on Lipman’s theory). Thinking and Child, 8(2), 59–86. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_3512.html (In Persian).
Ramazani Fini, M., Bagheri Noaparast, K., & Ghaedi, Y. (2018). A comparative study of critical thinking in Horkheimer’s social philosophy and the Philosophy for Children program. Philosophy of Education, 3(2), 63–93. http://pesi.saminatech.ir/Article/34877/FullText (In Persian).
Rashtchi, M. (2010). Children’s Fiction Literature and Its Role in the Development of Thinking. Thinking and Child, 1(2), 23-37. (In Persian).
Sattāri, A. (2014). Critique of the Philosophical Foundations of Philosophy for Children. Qom: Research Institute of the Seminary and University. (In Persian).
Sattāri, A. (2016). The approaches dealing with philosophy for children’s curriculum and introducing a new strategy for its application in Iran. Journal of Educational Innovations, 15(2), 50-70. https://noavaryedu.oerp.ir/article_79089.html (In Persian).
Seyedaliakbar, S. (2017). Gheseh Sara, Morabay Sib va Roodkhaneh (The Story of Sara, Apple Jam, and the River). Tehran: Elmi va Farhangi. (In Persian).
Sharp, A. M. (2007). Education of the emotions in the classroom community of inquiry. Gifted Education International, 22(2), 248–257. https://doi.org/10.1177/026142940702200315.
Sharp, A. M. (2014). The other dimension is caring thinking. Journal of Philosophy in Schools, 1(1), 15–21. https://doi.org/10.21913/JPS.v1i1.989.
Shefaee, T, & Ghaedi, Y. (2023). A Study of Caring Thinking and Its Correlates in Moral Philosophy. Philosophical Reflections, 13(31), 223-248. https://doi.org/10.30470/phm.2022.544694.2133 (In Persian).
Shojaei, S. (2020). Chera Badbadakha Hameh Chiz Ra Faramoosh Mikonand? (Why Do Kites Forget Everything?). Tehran: Neyestan. (In Persian).
Shojaei, S. (2023). Agar Adam Barfiha Ab Nashavand… (If Snowmen Don’t Melt…). Tehran: Neyestan. (In Persian).
Sohrabi, R. (2011). A comparison of Iranian folktales, Iranian story-picture books, and foreign story-picture books based on the components of philosophical thinking. Unpublished master’s thesis. Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Shiraz. (In Persian).
Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage.
Taghi, Sh. (2016). Zibatarin Avaz (The Most Beautiful Song). Tehran: Kanoon Parvaresh Fekri. (In Persian).
Topping, K. J., & Trickey, S. (2007). Collaborative philosophical inquiry for schoolchildren: Cognitive gains at 2‐year follow‐up. British Journal of Educational Psychology, 77(4), 787-796.‏ https://doi.org/10.1348/000709907X193032.
White, E. J., & Gradovski, M. (2018). Untangling (some) philosophical knots concerning love and care in early childhood education. Journal of Early Years Education, 26(2), 201–211. https://doi.org/10.1080/09669760.2018.1458602.
Yousefi, A., & Naji, S. (2022). Re-reading a chapter of Kalila and Dimna (Analysis of the chapter of the Lion and the Jackal based on the principles of storytelling in Philosophy for Children). Journal of Didactic Literature Review, 14(55), 135–160. https://doi.org/10.30495/PARS.2022.699802 (In Persian).
Zarghami, S. (2015). A look at Philosophy for Children from the perspective of philosophy of education. Institute for Humanities and Cultural Studies. (In Persian).
Zulkifli, H., & Hashim, R. (2020). Philosophy for children (P4C) in improving critical thinking in a secondary moral education class. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(2), 29-45. ‏https://doi.org/10.26803/ijlter.19.2.3.