بازتعریف آموزش ریاضیات در دانشگاه‌ها با رویکرد الهی و فرهنگی: الگوی نوین متناسب با نسل Z ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه ریاضی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران

10.30471/edu.2025.11079.3048

چکیده

تحول در آموزش ریاضی، به‌عنوان یکی از دروس بنیادین و راهبردی نظام آموزشی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در مواجهه با چالش‌های متنوع فرهنگی، ارزشی و نسلی در ایران امروز به شمار می‌رود. این مقاله با رویکردی تحلیلی، مفهومی و آینده‌نگر، به بررسی امکان و ضرورت جهت‌گیری الهی–فرهنگی در تدریس ریاضی پرداخته و با تأکید بر ویژگی‌ها، دغدغه‌ها و سبک یادگیری نسل Z، چارچوبی نظری برای بازآفرینی و نوسازی آموزش این درس ارائه می‌دهد. در ابتدا، با نقد و تحلیل وضعیت موجود آموزش ریاضی در سطوح دانشگاهی، ضعف‌هایی همچون گسست میان محتوا و ارزش‌های بومی، عدم بهره‌گیری از روش‌های تعاملی و بی‌توجهی به بعد هویتی دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است. سپس، با تکیه بر مبانی هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی برگرفته از منابع دینی، و نیز با استفاده از یافته‌های به‌روز علمی در حوزه آموزش ریاضی و تعلیم و تربیت اسلامی، بر اهمیت تلفیق آموزش علمی با تربیت ارزشی تأکید شده است. الگوی پیشنهادی این مقاله در قالب یک چرخه تحول طراحی شده و شامل مراحل تعیین اصول، بازنگری محتوایی، طراحی روش‌های تدریس، و تدوین نظام ارزشیابی است. در پایان نیز پیشنهادهایی برای سیاست‌گذاری در حوزه‌های برنامه‌ریزی درسی، توانمندسازی اساتید، و تولید منابع درسی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و فرهنگی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Redefining Mathematics Education in Universities through a Theistic and Cultural Approach: A Novel Model Aligned with the Iranian Generation Z

نویسنده [English]

  • Fatemeh Gholami Golsefid
Department of Mathematics, La.C., Islamic Azad University, Lahijan, Iran
چکیده [English]

The transformation of mathematics education, as one of the foundational and strategic components of the educational system, is an inevitable necessity in addressing the multifaceted cultural, ethical, and generational challenges of contemporary Iran. This article adopts an analytical, conceptual, and forward-looking approach to explore the possibility and necessity of a theocentric and culturally grounded orientation in mathematics instruction. Emphasizing the characteristics, concerns, and learning preferences of Generation Z, it presents a conceptual framework for reimagining and redesigning mathematics education. Initially, the current state of mathematics instruction at the university level is critically examined, highlighting weaknesses such as the disconnect between content and indigenous values, the lack of interactive methodologies, and the neglect of students’ identity development. Drawing upon ontological and epistemological foundations rooted in Islamic sources, alongside up-to-date scientific research in the fields of mathematics education and Islamic pedagogy, the article underscores the importance of integrating scientific learning with value-based education. The proposed model is structured as a transformation cycle encompassing four stages: defining foundational principles, revising content, designing instructional methods, and constructing a comprehensive evaluation system. The article concludes with policy recommendations related to curriculum planning, faculty development, and the creation of educational resources inspired by Islamic and cultural values.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mathematics education, Theistic&ndash
  • cultural orientation, Generation Z, Localization, Educational transformation, Value-based learning