تحلیل فرآیند ارتقاء منتظران از سطحِ مهدی‌باوری به مرتبه‌ی مهدی‌یاوری بر اساس الگوی رضوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر پسا دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد(پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی) ، شماره تماس: 09142353876، reza.mollazadehyamchi@alumni.um.ac.ir

2 گروه فقه، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

10.30471/edu.2025.10942.3027

چکیده

تربیت نسل منتظر به عنوان یکی از الزامات زمینه‌سازی ظهور امام عصر (عج)، از اهمیتی بنیادین در اندیشه اسلامی برخوردار است. مسئله اصلی در این راستا، چگونگی تحقق گذار از «مهدی‌باوری» (باور قلبی و شناختی) به «مهدی‌یاوری» (آمادگی و اقدام عملی) در شخصیت منتظران است. این پژوهش با هدف استخراج و تبیین چارچوبی جامع و کاربردی از آموزه‌های امام رضا (علیه السلام) برای تحقق این تربیت تحولی، با روش توصیفی-تحلیلی و از طریق تحلیل محتوای کیفی تعالیم رضوی انجام شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که چارچوب رضوی دارای سه بُعد اصلی است: ۱) مبانی نظری شامل تفکیک مفاهیم کلیدی تربیتی، تبیین ماهیت تربیت دینی تحول‌آفرین و نقش انتظار پویا؛ ۲) ابعاد مهدی‌باوری شامل معرفت امام (عج)، ایمان به آینده روشن و حتمیت فرج، و افق دید جهانی؛ ۳) شاخصه‌های مهدی‌یاوری شامل آمادگی و خودسازی، خدامحوری، عدالت‌خواهی، تخلق به فضائل، زیستن با یاد امام (عج)، حق‌باوری و تعقل، و شناخت منزلت منتظر. این چارچوب همچنین سازوکارهای عملی تحقق این ابعاد و شاخصه‌ها را در دو سطح خانواده‌محور (از انتخاب همسر تا ترویج ازدواج به‌هنگام) و جامعه‌محور (از ترویج معارف تا الگوسازی و تبلیغات مؤثر) ارائه می‌دهد. نتایج تأیید می‌کند که آموزه‌های رضوی، چارچوبی منسجم و کارآمد برای تربیت نسلی مهدی‌یاور فراهم می‌آورد که قادر به ایجاد تحولی عمیق در منتظران و آماده‌سازی آنان برای عصر ظهور است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the process of promotion of the waiting people from the level of Mahdi belief to the level of Mahdi support based on the Razavi model

نویسندگان [English]

  • Reza Mollazadeh 1
  • meisam shoaib 2
1 پژوهشگر پسا دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد(پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی) ، شماره تماس: 09142353876، reza.mollazadehyamchi@alumni.um.ac.ir
2 گروه فقه، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده [English]

The education of the waiting generation, as one of the requirements for preparing the ground for the emergence of the Imam of the Age (a.s.),is of fundamental importance in Islamic thought.The main issue in this regard is how to realize the transition from "Mahdi belief" (heart and cognitive belief) to "Mahdi support" (preparation and practical action) in the personality of the waiting ones. This research aims to extract and explain a comprehensive and practical framework from the teachings of Imam Reza (a.s.) for realizing this transformational education, using a descriptive-analytical method and through qualitative content analysis of Razavi teachings. The findings of the research show that the Razavi framework has three main dimensions: 1)theoretical foundations including the separation of key educational concepts, explaining the nature of transformational religious education and the role of dynamic waiting; 2) dimensions of Mahdi belief including the knowledge of the Imam (a.s.), faith in a bright future and the certainty of the end, and the horizon of the world view; 3)Characteristics of Mahdi-helpers include readiness and self-development, God-centeredness, seeking justice, cultivating virtues,living with the remembrance of the Imam (a..) belief in the truth and reason, and recognizing the status of the awaited one. This framework also provides practical mechanisms for realizing these dimensions and characteristics at two levels: family-centered (from choosing a spouse to promoting timely marriage) and society-centered (from promoting knowledge to role models and effective propaganda).The results confirm that Razavi's teachings provide a coherent and efficient framework for educating a generation of Mahdi-helpers who are capable of creating a profound transformation in the awaited ones and preparing them for the era of revelatio

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mehdi Bavari
  • Mehdi Yavari
  • Razavi teachings
  • developmental education
  • the waiting