بررسی چالش تدریج در ترک معصیت با رویکرد تربیت اخلاقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه معارف اسلامی

2 مٰوسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

10.30471/edu.2025.10785.2997

چکیده

این مقاله به بررسی چالش تدریج در ترک معصیت با رویکرد تربیت دینی اخلاقی می‌پردازد. اصل تدریج به عنوان روشی مؤثر برای تغییر رفتار و ترک معاصی، به ویژه در افرادی که در سطوح مختلف گناه قرار دارند، شناخته می‌شود. اما این سوال مطرح است که آیا مربی می‌تواند از تدریج برای ترک معصیت متربی استفاده کند؟ آیا تدریج به معنای مجاز بودن ارتکاب معصیت در مراحل اولیه نیست؟ نمونه‌ای از این چالش، فردی است که به شرب خمر مبتلاست و در تلاش برای ترک تدریجی این عادت، ممکن است در مراحل ابتدایی به بخشی از گناه ادامه دهد. هدف این تحقیق، ارائه راه‌حل‌های عملی به مربیان و در مواجهه با تدریج در ترک معصیت است. روش تحقیق در این مقاله به صورت اسنادی بوده و با تحلیل دلایل فقهی و تربیتی، به دنبال پاسخ به سوال اصلی است. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که اجرای اصل تدریج در ترک معصیت تنها در شرایط ضروری جایز است، به‌گونه‌ای که تنها راه نجات فرد از معصیت، اجرای تدریج در ترک آن باشد. مربی پیش از بهره‌گیری از تدریج، با افزایش توان متربی برای ترک کامل گناه، زمینه را فراهم می‌سازد و در صورت ادامه گناه، به‌عنوان آخرین راه‌کار، توصیه‌های تدریجی برای ترک معصیت ارائه می‌دهد. این روش بر سه اصل محدود سازی کاربست تدریج به موارد اضطراری، پرهیز از هرگونه القای شبهه‌ی همراهی با گناه و استفاده از محرک توبه برای تداوم فرایند ترک معصیت استوار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the Challenges of Gradual Abandonment of Sin from an Ethical Education Perspective

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hossein Faizi 1
  • Hadi Hoseinkhani 2
1 PhD student in Islamic Ethics Teaching at Islamic Ma'arif University
2 Imam Khomeini Educational and Research Institute
چکیده [English]

This article examines the challenge of gradualism in abstaining from wrongdoing through a religious and moral educational approach. The principle of gradualism is recognized as an effective method for behavior change and abstaining from sins, especially for individuals at various levels of sin. However, the question arises: can an educator use gradualism to help a student abstain from wrongdoing? Does gradualism imply that committing sins is permissible in the early stages? An example of this challenge is an individual who is addicted to alcohol and, in attempting to gradually quit this habit, may continue to engage in part of the sin during the initial stages. The aim of this research is to provide practical solutions for educators when facing gradualism in abstaining from wrongdoing. The research method employed in this article is documentary, analyzing jurisprudential and educational reasons to seek answers to the main question. The results indicate that implementing the principle of gradualism in abstaining from wrongdoing is only permissible under necessary conditions, such that the only way for the individual to escape sin is through gradualism in abstaining from it. Before utilizing gradualism, the educator prepares the ground by enhancing the student's ability to completely abandon the sin, and if the sin continues, as a last resort, offers gradual recommendations for abstaining from wrongdoing. This method is based on three principles: limiting the application of gradualism to emergency cases, avoiding any suggestion of complicity with sin, and using repentance stimuli to sustain the process of abstaining from wrongdoing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Principle of Gradualism
  • Abandoning Sin
  • Moral Education
  • Role of the Mentor
  • Educational Jurisprudence