شاخصه‌های ایمان و تقوا در قرآن و دلالتهای آن برای تدوین رویکرد جامع به تربیت دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

10.30471/edu.2025.10904.3018

چکیده

هدف: ایمان و تقوا دو مرتبه از مراتب مهم دینداری هستند و هدف تربیت دینی کمک به متربی برای رسیدن به مرتبهٔ ایمان و پس از آن مرتبهٔ تقواست. هدف این مقاله استخراج شاخصه‌های محوری ایمان و تقوا با تکیه بر آیات قرآن و روایات معصومین(ع) و دلالتهای آن برای تدوین رویکرد جامع به تربیت دینی است.

روش تحقیق: روش تحقیق در کشف شاخصه‌های ایمان و تقوا روش تفسیر موضوعی و در استخراج دلالتهای تربیتی روش استنتاجی است. ابتدا آیات ناظر به ایمان و تقوا شناسایی و مدلولهای آنها استخراج می‌شود. سپس خانواده آیات برای پی‌بردن به قرائن منفصل به منظور فهم دقیق مدلول آیات تشکیل می‌شود. در نهایت، مدلولها و مضمونها، طبقه‌بندی و سازمان‌دهی شده، شاخصه‌های ایمان و تقوا به دست می‌آید. بر اساس این شاخصه‌ها، دلالتهای تربیتی و ارکان رویکرد جامع استنتاج می‌شود.

یافته‌های تحقیق: ایمان دو شاخصه دارد: ایمان قلبی ظنی مبتنی بر معرفت ضروری و پایبندی به آموزه‌های اساسی و تقوا چهار شاخصه اصلی دارد: ایمان یقینی مبتنی بر معرفت عمیق و یقینی، پایبندی کامل به آموزه‌ها، صداقت، درستکاری. از این شاخصه‌ها می‌توان به یک رویکرد در تربیت دینی رسید که رویکردی جامع است و همهٔ ابعاد وجودی انسان شامل شناخت، عاطفه و رفتار را در بر می‌گیرد. این رویکرد به تربیت دینی چهار رکن اساسی دارد: آگاهی‌بخشی و تفکرپروری، تسلط بر میلها و گرایشهای منفی، پرورش صداقت، پرورش درستکاری.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Indicators of Faith and Piety in the Quran and Its Implications for Developing a Comprehensive Approach to Religious Education

چکیده [English]

Purpose: Faith and piety are two important grade of religiosity, and the goal of religious education is to help the teacher to reach the grade of faith and then the grade of piety. The purpose of this article is to extract the key features of faith and piety by relying on the verses of the Qur'an and the traditions of the Prophet (pbuh) and its implications for formulating a comprehensive approach to religious education.

Research Method: The research method in discovering the indicators of faith and piety is the thematic interpretation method and in extracting the educational implications is the deductive method. First, the verses regarding faith and piety are identified and their meanings are extracted. Then, the family of verses is formed to understand the separate evidence in order to accurately understand the meanings of the verses. Finally, the meanings and themes are classified and organized, and the indicators of faith and piety are obtained. Based on these indicators, the educational implications and the pillars of the comprehensive approach are deduced.

Research findings: Faith has two indicators: a heartfelt faith based on essential knowledge and adherence to basic teachings, and piety has four main indicators: sure faith based on deep and sure knowledge, complete adherence to teachings, honesty, and rectitude. From these indicators, an approach to religious education can be reached that is a comprehensive approach and encompasses all dimensions of human existence, including cognition, emotion, and behavior. This approach to religious education has four basic pillars: awareness and thought-provoking, mastery over negative desires and tendencies, cultivating honesty, and cultivating rectitude.

کلیدواژه‌ها [English]

  • religiosity
  • grade
  • faith
  • piety
  • approach
  • religious education