تربیت مبتنی بر فرانامه (سناریو) روشی تربیتی در قرآن و روایات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

حوزه علمیه قم

10.30471/edu.2025.11088.3049

چکیده

یکی از مهمترین مسائل در تربیت، روش های تربیت است. شاید محتوای درستی چون روش ناکارآیی دارد، آن اثر تربیتی بایسته را نگذارد. کشف روش هایی که شارع مقدس از آن ها در تربیت انسان استفاده کرده است یکی از حلقه های مفقوده در فقه تربیت است . روش تربیت مبتنی بر فرانامه (سناریو) یکی از روش هایی است که شبیه آن اخیرا در روانشناسی یادگیری مطرح شده است اما این روش توسط انبیاء و معصومین علیهم السلام سالیانی پیش مورد استفاده قرار گرفته و ظرائف آن در آیات و روایات مطرح شده است. نگاه به این مقوله نه از دریچه تجربیات غربی و تحلیل های شخصی بلکه از دریچه قرآن و سنت و کارآیی سنجی آن در سیره تربیتی معصومین علیهم السلام نقطه تمایز جدی تری در مورد این مقاله است. در این پژوهش با استفاده از روش «تحلیل محتوای کیفی» و روش «فقهی» به استخراج مواردی از آیات و روایات که در آن ها تربیت مبتنی بر فرانامه اتفاق افتاده است پرداخته شده و همچنین علاوه بر بررسی سندی و اعتباری، مورد بررسی دلالی قرار گرفته و دقائق تربیتی آن کشف و تحلیل شده است .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Scenario-based education: an educational method in the Quran and narrations

نویسنده [English]

  • ahmad saeidi
Qom Seminary
چکیده [English]

One of the most important issues in education is education methods. Perhaps the correct content, because the method is ineffective, does not have the desired educational effect. Discovering the methods that the Holy Lawgiver has used in educating humans is one of the missing links in the jurisprudence of education. The scenario-based education method is one of the methods that has recently been proposed in the psychology of learning. But this method was used by the prophets and infallibles (peace be upon them) many years ago, and its subtleties have been mentioned in verses and narrations. Looking at this topic not through the lens of Western experiences and personal analyses, but through the lens of the Quran and Sunnah and evaluating its effectiveness in the educational path of the infallibles, peace be upon them, is a more serious point of distinction in this article. In this research, using the method of "qualitative content analysis" and the "jurisprudential" method, cases of verses and narrations in which education based on the letter of the Prophet (peace be upon him) has been extracted, and in addition to examining the documentary and credibility, it has been examined by means of evidence, and its educational details have been discovered and analyzed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Faranama
  • educational method
  • educational principles
  • Quran and narrations
  • trainer and educator