واکاوی الگوی تربیتی هوش هیجانی در صحیفه سجادیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه معارف، دانشگاه فرهنگیان

2 گروه آموزش ابتدایی،آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران

10.30471/edu.2025.10920.3022

چکیده

بررسی هوش هیجانی در صحیفه سجادیه به انسان کمک می‌کند تا با مهارت‌های کنترل احساسات و عواطف فردی آشنایی پیدا کند و روابط مثبت و موثر کاساز با دیگران داشته باشد. هدف از مقاله حاضر، استخراج مدل مفهومی هوش هیجانی در صحیفه سجادیه بوده است. این پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوا، کدها را با دقت جمع آوری نموده است و با نرم‌افزار MAXQDA ارتباط آنها را به صورت اصولی نشان داده است.نتایج این پژوهش، هوش هیجانی در دعاهای صحیفه سجادیه را به چهار مولفه تحلیل کرده است. مولفه خودآگاهی شامل محورهای ضعف‌ها و محدودیت‌های انسانی، لغزش‌ها و آلودگی‌های نفس و جایگاه ویژه انسان در آفرینش؛ مولفه خودکنترلی با محورهای توبه و گذشت الهی، تکیه بر لطف و رحمت الهی، استمداد از توانایی و قدرت الهی، پیروی از هدایتگران الهی، حرکت با حالت خوف و رجا، و دوری از دنیامحوری و اشتغال به آخرت؛ مولفه همدلی شامل محورهای درک اخلاقی در تعامل با دیگران، حفظ حرمت دیگران، محبت به دیگران، و حمایت و یاری دیگران؛ و مولفه مهارت‌های اجتماعی شامل برقراری انسجام اجتماعی و ایجاد هدایت و امنیت اجتماعی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the educational model of emotional intelligence in Safiha Sajjadieh

نویسندگان [English]

  • maryam nassaj 1
  • mehri sadeghiyan 2
1 Assistant Professor, Department of Education, Farhangian University
2 Department of Elementary Education, Farhangian University of Education, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Examining emotional intelligence in Sahifah Sajjadiyah helps people become familiar with the skills of controlling their emotions and feelings and have positive and effective relationships with others. The purpose of this article was to extract a conceptual model of emotional intelligence in Sahifah Sajjadiyah. This qualitative research has carefully collected the codes using the content analysis method and has shown their relationship in principle with MAXQDA software. The results of this research have analyzed emotional intelligence in the prayers of Sahifah Sajjadiyah into four components. The self-awareness component includes the axes of human weaknesses and limitations, slips and pollutions of the soul, and the special place of man in creation; the self-control component includes the axes of repentance and divine forgiveness, reliance on divine grace and mercy, seeking help from divine ability and power, following divine guides, moving with a state of fear and hope, and avoiding worldliness and preoccupation with the hereafter; The empathy component includes the axes of moral understanding in interacting with others, maintaining the dignity of others, loving others, and supporting and helping others; and the social skills component includes establishing social cohesion and creating social guidance and security.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • Sahifeh Sajjadieh
  • self-awareness
  • self-control
  • empathy
  • social skills