بررسی سیر تکامل نفس انسان در قصه حضرت آدم (ع) از منظر ابن عربی و دلالت های تربیتی آن در تربیت عرفانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا س، تهران، ایران.

2 هیئت علمی دانشگاه الزهرا

3 گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء س

10.30471/edu.2025.10912.3020

چکیده

تکامل نفس انسانی از مهم‌ترین مباحث انسان‌شناسی در حوزه عرفان اسلامی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی سیر تکامل نفس در قصه حضرت آدم (ع) از منظر ابن عربی و استخراج دلالت‌های تربیتی آن در تربیت عرفانی، با رویکرد کیفی و روش توصیفی-تحلیلی و استنتاجی انجام شده است. در این راستا، ابتدا داستان حضرت آدم (ع) با تأکید بر مراحل سیر نفس توصیف و تحلیل شده، سپس دیدگاه‌های ابن عربی نسبت به وقایع این داستان بررسی و در نهایت، دلالت‌های تربیتی آن استخراج گردیده است. یافته‌ها حاکی از آن است که نفس انسان در این قصه، سیر تکاملی از هبوط تا هدایت را طی می‌کند. هبوط، فرصتی برای شناخت ضعف‌های وجودی و آغاز مسیر خودسازی است؛ توبه، مرحله ارتقاء و بازگشت به فطرت الهی؛ و هدایت، نقطه اتصال انسان با منبع کمال و معرفت. این مراتب در اندیشه ابن عربی در قالب سلوک عرفانی تبیین می‌شود. از جمله دلالت‌های تربیتی می‌توان به بهره‌گیری از غفلت به‌عنوان فرصت خودشناسی، توبه به‌مثابه حرکتی ارتقایی، توجه به مقام خلافت الهی و شهود باطنی در فرایند تربیت اشاره کرد. این نتایج می‌تواند مبنایی برای بازنگری در نظام‌های تربیتی با رویکرد عرفانی باشد.



واژگان کلیدی: ابن عربی، حضرت آدم (ع)، تکامل نفس، تربیت عرفانی، دلالت‌های تربیتی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A study of the personality development of the human soul in the story of Prophet Adam from the perspective of Ibn Arabi and its educational implications in mystical education.

نویسندگان [English]

  • zahra piri zarnagh 1
  • Ali Sattari 2
  • maryam Banahan 3
1 Department of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران،
3 educational administration and planning department. education and psychology faculty. Alzahra University
چکیده [English]

The evolution of the human soul is one of the fundamental topics in anthropology within philosophy and Islamic mysticism. This study aims to explore the developmental journey of the human soul in the story of Prophet Adam based on the mystical insights of Ibn Arabi, and to derive its educational implications for spiritual training. Utilizing a qualitative, descriptive-analytical, and inferential methodology, the narrative is first described with a focus on the research topic, then analyzed through Ibn Arabi's mystical lens, and finally interpreted for its pedagogical meanings. The findings indicate that in the story of Adam, the soul undergoes a purposeful and gradual process of evolution, moving from deficiency toward perfection. Each stage reflects a level of self-purification and nearness to God. The lowest stage—descent—is viewed as an essential educational opportunity for confronting human flaws and attaining divine perfection. Repentance follows, marking a stage of self-construction and elevation, which leads to guidance , the culmination of the soul’s evolutionary path. According to Ibn Arabi, these stages, infused with spiritual significance, allow the human being to receive divine inspirations through effort and self-discipline. The educational implications include: viewing heedlessness and descent as opportunities for self-knowledge and ascension, understanding repentance as dynamic elevation, emphasizing human vicegerency as the locus of divine attributes, and recognizing inner unveiling as a neglected yet essential method of spiritual education. It is recommended that these implications be incorporated into spiritual training programs to provide a foundation for rethinking contemporary educational systems, emphasizing the cultivation of enlightened and self-aware individuals.



Keywords: Soul’s Evolution, Ibn Arabi, Prophet Adam , Spiritual Education, Educational Implications

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ibn Arabi
  • human soul
  • Prophet Adam
  • mystical education
  • pedagogical implications
  • spiritual evolution