شناسایی سبک‌های فرزندپروری و الگوهای ارتباطی والد-فرزندی مبتنی بر آن در دیدگاه اسلامی؛ یک مطالعه کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مطالعات خانواده، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

10.30471/edu.2025.10895.3017

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین سبک های فرزندپروری و الگوهای ارتباطی والد- فرزندی مبتنی بر آن در دیدگاه اسلامی انجام شد. در این مطالعه، با رویکرد کیفی و با بهره‌گیری از روش تحلیل مضمون، آیات قرآن و روایات معتبر اسلامی مورد بررسی قرار گرفت تا سبک های فرزندپروری و الگوی ارتباطی والد- فرزندی مبتنی بر آن استخراج شود. نتایج پژوهش نشان داد که در روایات اسلامی، دو مؤلفه “فرصت‌دهی” و “مطالبه‌گری” والدین نقش محوری در تعیین سبک‌های فرزندپروری دارند. بر اساس تحلیل مضامین، پنج سبک فرزندپروری در ارتباط والد-فرزندی قابل شناسایی است: سبک رهایی (فرصت‌دهی بسیار زیاد و مطالبه‌گری بسیارکم، ویژه تولد تا ۷ سالگی با الگوی ارتباطی تسلیم‌گرانه)، سبک مطالبه‌گری (فرصت‌دهی بسیار کم و مطالبه‌گری بسیار زیاد، ویژه ۷ تا ۱۴ سال با الگوی ارتباطی قاطعانه)، سبک تأدیبی (فرصت‌دهی بسیار زیاد و مطالبه‌گری بسیار زیاد، مخصوص ۱۴ تا ۱۶ سالگی و الگوی ارتباطی همراهانه)، سبک مشورتی (فرصت‌دهی متوسط و مطالبه‌گری متوسط، برای اواسط نوجوانی با الگوی ارتباطی مشارکتی)، و سبک گسستگی (هر دو مؤلفه بسیار کم، مختص پایان نوجوانی با الگوی ارتباطی سازش‌گرانه). این مدل، مطابق با سیر تکوینی رشد کودک در آموزه‌های دینی، معتقد است شکل و کیفیت ارتباط والد-فرزند باید به تناسب مراحل رشدی کودک تغییر کند و از الگوی تسلیم تا استقلال، مسیر تربیتی را طی کند. مدل ارائه شده می‌تواند مبنایی بومی و دینی برای تربیت فرزند در خانواده‌های مسلمان باشد و به ارتقاء سلامت و هویت فرزندان کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploratory of parenting skills and parent-child interaction patterns based on them from an Islamic view; An Qualitative study

نویسنده [English]

  • mohammad sanagoeizadeh
Assitant professor, Department of family studies, Islamic Sciences and Culture Academy
چکیده [English]

This study was aimed to identify and explain parenting styles and parent–child interaction patterns based them from an Islamic view. Using a qualitative approach and thematic analysis, verses from the Qur’an and authentic Islamic narrations were examined to derive a communication model tailored to different stages of child development. The findings indicated that, in Islamic narrations, the two components of “opportunity granting” and “demandingness” from parents play a central role in determining parenting styles. Based on thematic analysis, five parenting styles in parent–child interactions can be identified: the Liberating style (high opportunity granting and low demandingness, designated for birth to age 7, with a submissive interaction pattern), the Demanding style (low opportunity granting and high demandingness, specific to ages 7 to 14, with an assertive interaction pattern), the Disciplinary style (both high opportunity granting and demandingness, for ages 14 to 16, with a collaborative interaction pattern), the Consultative style (moderate levels of both, suitable for mid-adolescence, with a participatory interaction approach), and the Disengaged style (both components low, for late adolescence, with an accommodating interaction model). This model, consistent with the developmental trajectory in Islamic teachings, suggests that the form and quality of parent–child interaction should evolve according to the child’s developmental stages, progressing from a submissive approach to one promoting independence. The proposed model provides a culturally and religiously grounded foundation for parenting in Muslim families and can contribute to the enhancement of children’s well-being and identity

کلیدواژه‌ها [English]

  • parenting style
  • interaction patterns
  • parent-child
  • Islamic Perspective
  • qualitative research