بازطراحی آموزش مدیریت مالی در دانشگاه‌ها؛ با تأکید بر مبانی الهی، اقتضائات فرهنگی و نیازهای تربیتی نسل Z

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران

2 گروه حسابداری، واحد آستانه اشرفیه، دانشگاه آزاد اسلامی، آستانه اشرفیه، ایران

10.30471/edu.2025.11171.3061

چکیده

در دوران تشدید بحران‌های اخلاقی و گسترش بی‌اعتمادی نهادی در نظام‌های مالی، آموزش مدیریت مالی دیگر نمی‌تواند صرفاً به انتقال دانش فنی محدود شود، بلکه نیازمند بازتعریفی بنیادین است که اخلاق، معنویت و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را در مرکز خود قرار دهد. در ایران، این ضرورت با هدف تربیت مدیرانی مسئول، متعهد و عدالت‌محور در تراز انقلاب اسلامی، اهمیتی دوچندان می‌یابد. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی مفهومی و بومی برای آموزش مدیریت مالی با رویکرد الهی و فرهنگی تدوین شده است؛ الگویی که به جای تأکید صرف بر تخصص‌گرایی، مسئولیت‌پذیری اخلاقی و الهی را محور قرار می‌دهد. روش پژوهش بر تحلیل محتوای استقرایی و فراتحلیل روایتی استوار است و با بهره‌گیری از منابع اسلامی (قرآن، نهج‌البلاغه، آراء متفکران مسلمان)، نظریه‌های نوین یادگیری و مطالعات تجربی، وضعیت کنونی آموزش مدیریت مالی در ایران نقد شده است. سپس بر اساس سه محور اصلی (ارزش‌های اسلامی-اخلاقی، اقتضائات فرهنگی-بومی و نیازهای نسل Z) چارچوبی برای تحول در محتوا، تدریس، ارزشیابی و نقش مدرس پیشنهاد می‌شود. نتایج نشان می‌دهد نظام آموزشی فعلی متأثر از الگوهای فنی غربی است و در تربیت معنوی و عدالت‌محور ناکارآمد است. در مقابل، الگوی پیشنهادی با تأکید بر عدالت، امانت‌داری و پاسخ‌گویی، راهکارهایی عملی و سیاستی ارائه می‌دهد. این الگو گامی در جهت تحول بنیادین آموزش مدیریت مالی در تراز انقلاب اسلامی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Redesigning Financial Management Education in Universities: Emphasizing Divine Foundations, Cultural Contexts, and the Educational Needs of Generation Z

نویسندگان [English]

  • Seyed reza Seyed nezhad fahim 1
  • Kabir Saber Mobasser 2
1 Department of Accounting, La.C. Islamic Azad University, Lahijan, Iran
2 Department of Accounting, Ast.C., Islamic Azad University, Astaneh Ashrafieh, Iran.
چکیده [English]

In an era marked by escalating ethical crises and growing institutional distrust within financial systems, financial management education can no longer be confined to the mere transmission of technical knowledge. Instead, it requires a fundamental redefinition that places ethics, spirituality, and social responsibility at its core. In Iran, this necessity is amplified by the national vision of cultivating responsible, committed, and justice-oriented managers aligned with the ideals of the Islamic Revolution. This paper aims to design a conceptual and localized model for financial management education grounded in divine and cultural foundations. Rather than emphasizing technical specialization alone, the proposed model centers on moral and spiritual responsibility. The research methodology is based on inductive content analysis and narrative meta-synthesis, drawing on Islamic sources (the Qur’an, Nahj al-Balagha, Islamic scholars), contemporary learning theories, and empirical studies. A critical evaluation of the current state of financial management education in Iran is presented, followed by a proposed framework for reform in four areas: curriculum content, instructional methods, assessment practices, and instructor roles—based on three foundational axes: Islamic-ethical values, socio-cultural specificities of Iran, and the educational needs of Generation Z. The findings indicate that the prevailing educational model is predominantly shaped by Western technical paradigms and falls short in fostering spiritual development and justice-oriented leadership. In contrast, the proposed framework, emphasizing justice, trustworthiness, and accountability, offers actionable and policy-oriented solutions. This model represents a step toward a transformative Islamic approach to financial management education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial Management Education
  • Moral Development
  • Divine Responsibility
  • Generation Z
  • Economic Justice
  • Islamic Values