سیمای ویژگی‌های انسان مطلوب از دیدگاه تربیتی اسلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد

چکیده

بررسی ویژگی‌های انسان مطلوب و ارایه الگویی برای آن، یکی از اساسی‌ترین گام‌های طراحی برنامة تربیتی کارآمد است، چرا که غایت اصلی آموزش و پرورش تربیت انسان مطلوب است. از آنجا که انسان مطلوب هر فرهنگ و مکتبی با انسان مطلوب دیگر فرهنگ‌ها متفاوت است، ضروری است پیروان هر مکتب و فرهنگی برای تدوین نظام تربیتی کارآمد و مطلوب خود، در مرحلة اول به ترسیم سیمای انسان مطلوب فرهنگ خود بپردازند. این مقاله بر آن است شمایی کلی از ویژگی‌های انسان مطلوب در اسلام را ترسیم کند. برای دستیابی به این هدف، نخست هدف غایی پرورش انسان از دیدگاه اسلام را بررسی و در ادامه مراحل رشد و تکامل انسان در مسیر رسیدن به هدف غایی مورد نظر را ترسیم و در پایان ویژگیهای اعتقادی، اخلاقی و عبادی دانش آموزان در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را بیان کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Picture of the Ideal Human Characteristics from the Islamic Educational Viewpoint

نویسنده [English]

  • Akbar Rahnama
چکیده [English]

Analyzing the characteristics of an "Ideal Human" and providing a model for it, is one of the most basic steps of designing an educational schedule because the aim of education is to educate and train an idal human.
Since the model of  "Ideal Human" differs in cultures and schools of thought, it is necessary for the follewers of any school and culture to designe the characteristics of the "Ideal Human" based on their culture and school.
The present article is also going to provide a general view of the "Ideal Human" characteristics from the Islamic perspective.
To fulfill this objective, the articles tries to analyze the final objective of educating human from the Islamic view, then presents the phases of human development and perfection to get to final objectives and explains the religious and ethical charateristics of students in elementary and secondary level schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ideal Human
  • Phases of Education
  • Islam