تأثیر نقش پدری بر تربیت دینی فرزندان در بین خانواده‌های شهر مشهد

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی گرایش جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد.

2 عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

با بروز تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جوامع امروز، روابط اعضای خانواده با یکدیگر تغییر کرده که از جمله­ی آنها رابطه بین پدر و فرزند می باشد. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی تأثیر نقش پدری بر تربیت دینی فرزندان می‌پردازد. این پژوهش با روش پیماش و جامعه آماری کلیه خانواده‌های شهر مشهد با استفاده از پرسشنامه انجام گرفته است. لذا پژوهش به بررسی تأثیر نقش پدری در ابعاد بازی، عاطفی و پرورشی، ارائه‌دهنده خدمات، حمایتی، مراقبتی، هویت بخشی و تربیت اجتماعی و روانی بر تربیت دینی پرداخته است. ابزار پژوهش پس از طراحی اعتبارسنجی و پایایی سنجی شده و به صورت مصاحبه اجرا گردیده است.
یافته­ها نشان می‌دهد، فرضیات پژوهش تأییدشده و نقش بازی کردن، نقش عاطفی و پرورشی، نقش ارائه‌دهنده خدمات، نقش حمایتی، نقش مراقبتی، نقش هویت­بخشی­جنسیتی و در نهایت نقش تربیت اجتماعی بر نقش تربیت­دینی پدر تأثیر معنی‌داری داشته و نقش مراقبتی نیز بی‌تأثیر است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که در خانواده های امروزی پدران با توجه به ابعاد چندگانه وظایف خود نقش مهمی را در تربیت دینی فرزندان خود دارند و این ظرفیت­ها می توانند با آموزش و فرهنگ سازی در کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effects of fathering role on religious education of children among Mashhadi families

نویسندگان [English]

  • Hamid Masoudi 1
  • Mohammad Mazloum khorasani 2
  • Mohsen Noghani 2
1
2
چکیده [English]

Due to the economic, social and cultural changes in the society, the relations of family members especially those of father and children, nowadays have been changed. Therefore, this article is an attempt to scrutinize the effects of fathering role on the religious education of the children. The methodology of this research is survey questionnaire and the population includes all the families in Mashhad. this research examines the effects of  fathering role in the dimensions of playing, emotion and education, provider of services, supporting, caring, identity formation, and social and psychic education on religious education. The validity and reliability of the questionnaire was calculated and the data were gathered through direct interviews.
The findings reveal that the presuppositions of the research are confirmed and the playing, emotional and educative, providing services, supporting , identity forming, caring and eventually the social education roles have meaningful effect on religious education role of father and the caring role has been reported to have no effect.  The results of the study delineates that in the current families, the multi-task role of father have great effects on the education of the children and should be seriously, through education and culturalization, considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • father
  • Fatherhood
  • father-child relation
  • fathering educative roleon
  • religious education of children