مطالعه تطبیقی سبک‌های فرزندپروری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه قم

چکیده

فرزندپروری، به شیوة غالب بر تربیت فرزندان از سوی والدین اشاره دارد و بر چگونگی رشد و تکوین شخصیت کودکان تأثیر به سزایی دارد. در کشورهای غربی تحقیقات گسترده‌ای در مورد سبک‌های فرزندپروری و پیامدهای آن صورت گرفته است و بر آن اساس چهار سبک فرزندپروری مطرح شده است: فرزندپروری مقتدرانه، فرزندپروری مستبدانه، فرزندپروری سهل‌گیرانه و فرزندپروری مسامحه‌کارانه. این طبقه‌بندی بر پاسخ‌دهی و تقاضاهای والدین مبتنی است. در متون و احادیث اسلامی نیز به شیوة تربیت فرزندان از دیدگاه معصومین(ع) اشاره شده است. از دیدگاه اسلامی مسئولیت اصلی فرزندپروری، به عهدة پدر و مادر است. آنها باید برای آموزش و تربیت فرزند، بهترین شیوه‌ها را به کار گیرند. هریک از سبک‌های فرزندپروری با بروز و نگهداری رفتارها و ویژگی‌های خاصی در فرزندان رابطه نشان داده‌اند؛ برای مثال عزت‌نفس بالا، پیشرفت تحصیلی و کفایت‌های اجتماعی ازجمله متغیرهایی است که با فرزندپروری مقتدرانه رابطه دارد. همچنین مشکلات رفتاری، افسردگی و سایر مشکلات روان‌شناختی با فرزندپروری مسامحه‌کارانه مرتبط‌اند. با توجه به اینکه پژوهش‌های مربوط به فرزندپروری غالباً در کشورهای غربی صورت گرفته‌اند و با توجه به اهمیت فرزندپروری و تأثیرپذیری آن از مسائل فرهنگی، مطالعة حاضر با هدف بررسی تطبیقی سبک‌های فرزندپروری در کشورهای غربی و از دیدگاه دانشمندان اسلامی صورت گرفته است. به این منظور سبک‌های فرزندپروری و تأثیر آن بر رابطة والدین و فرزندان و بروز مشکلات رفتاری، شناختی و روان‌شناختی توصیف و تبیین شده است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study on Child Rearing Styles

نویسندگان [English]

  • Mohsen Shokouhi Yekta 1
  • Akram Parand 1
  • Ali Naqi Faghihi 2
1
2
چکیده [English]

 
Child  rearing which includes the popular method for  educating children by parents, plays an important role  in  the way of development and formation of child’s personality. In western countries many researches have been conducted on the different methods and consequences of   child rearing. Based on theses researches four methods of  child  rearing are recognized as follows: Powerfully Child  rearing , Autocratic Child  rearing, Easy  taking Child  rearing and Tolerantly Child  rearing.
This classification is based on parents’ responses and requests. In Islamic sources and narrations we face with the child  rearing  methods based on Shia Imams’.The responsibility of child  rearing  belongs to the parent based on Islamic view and in this way they should use the best methods.
Each method of child rearing relates to some special behavior in children. For example self respect, school progress and social efficiency are among the characters which are related to powerfully child rearing. As another example, behavior disorders and depression are among the characters which are related to tolerantly child rearing. The present article is to have a coparative study on child rearing methods in western countries from the viewpoint of Islamic scholars so through the article different methods of child rearing and their effects on parent- children relation are characterized and explained.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Child rearing methods
  • Islamic education
  • Psychotic problems
  • School problems