امکان استنتاج فلسفه تعلیم و تربیت از وجودشناسی اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه اصفهان

چکیده

براساس فلسفة تعلیم و تربیت نظری و رویکرد استنتاجی در آن، نظریه و عمل تربیتی نیازمند مابعدالطبیعه است. این رویکرد مبتنی بر این پیش‌فرض است که بایدها و ارزش‌ها از هست‌ها و واقعیت‌ها استنتاج می‌شود و همچنین هر حکمت نظری، نوع خاصی از حکمت عملی را ایجاد می‌کند. این نوشتار درصدد است تا با اثباتِ «امکان استنتاج فلسفه تعلیم و تربیت از وجودشناسی اسلامی»، برخی از دلالت‌های تربیتی وجودشناسی اسلامی را استنتاج نماید.
در فلسفه اسلامی همه مباحث فلسفی و مسائل مابعدالطبیعی به مباحث وجودشناسی گره خورده است و عمده‌ترین مباحث این نوع از وجودشناسی عبارت‌اند از: تمایز میان ماهیت و وجود، اصالت وجود، تشکیک در حقیقت وجود و اشتداد وجودی. با توجه به این اصول، مطالب این پژوهش در دو قسمت: الف) تأثیر وجودشناسی اسلامی بر انسان‌شناسی و تربیت؛ ب) تأثیر وجودشناسی اسلامی بر علم‌شناسی و تعلیم، شکل گرفته است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Possibility of Deducing Philosophy of Education from Islamic Ontology

نویسنده [English]

  • Seyyed Mahdi Musavi
M. A. Student of Philosophy, University of Esfahan
چکیده [English]

Based on philosophy of theoretical education and its inferential approach, theory and practices of education requires metaphysics. This approach insists on the presupposition that musts and values deduce from beings and realities. Also, every type of theoretical wisdom creates a certain kind of practical reason. Through this article, the author is to confirm the possibility of deducing the philosophy of education from an Islamic perspective and inferred some educational implications of Islamic ontology. In Islamic philosophy, all philosophical discussions and metaphysical issues inextricably bound to ontology. Most important discussions - relating to this type of ontology - are as follows: the distinction between nature and existence, the primacy of existence, gradation of being and intensity of being. Considering the aforementioned principles, the article has formed from two main parts; first, the influence of Islamic ontology on anthropology and education, and its impact on the science studies and training.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophy of education
  • deduction
  • Islamic philosophy
  • existence
  • educational implications