برخی از دلالت‌های تربیتی در رسائل اخوان‌الصفا (قرن چهارم)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

چکیده

در این جستار تلاش شده است از رهگذر پژوهشی بنیادی ‐ تاریخی، با پیروی از روش پژوهشی توصیفی ‐ تحلیلی، و با استناد مستقیم به رسائل اخوان‌الصفا، پاره‌ای از دلالت‌های تربیتی آنها برگرفته و پیش رو نهاده شود. از این پژوهش نیک برمی‌آید که اخوان‌الصفا، فراوان به تعلیم و تربیت پرداخته‌اند و از دلالت‌های تربیتی ره‌یافته در رسائل آنان می‌توان به مؤلفه‌های تربیتی مهمی چون: چیستی، امکان، ضرورت، هدف‌ها، اصول، عوامل، مراحل، روش‌ها و... تربیت از نگاه آنان پی‌برد و اثبات کرد که سخنان فرو‌کاهنده‌ برخی از غربیان ناآگاه یا غرض‌ورز درباره‌ تربیت در اسلام، تا چه پایه نارواست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Some Educational Implications in Ekhvan al-Safa Treatises (4th Century)

نویسنده [English]

  • Behruz Rafiee
Faculty Member in Department of Educational Sciences, Research Institute of Hawzah & University
چکیده [English]

Through a historical-fundamental research and following an analytical-descriptive research method and by referring directly to Ekhvan al-Safa treatises, in this article it is tried to infer and propose some of educational implications attributed to Ekhvan al-Safa. By the present article, it would be well clear that they paid a lot of attention to education. Considering the educational implications entered into their treatises, some of their educational implications such as nature, possibility, necessity, objectives, principles, factors, phases, methods and so on can be understood and thereby, it should be confirmed that how unfair are some uninformed and partial western scholars reductionistic remarks toward education in Islam.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ekhvan al-Safa
  • educational implications (concept
  • possibility
  • necessity
  • objectives
  • principles
  • phases
  • Factors
  • methods
  • educational materials)