نقش ادبیات در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان با تأکید بر گرایش‌های دینی و اخلاقی

شناسنامه علمی شماره

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

2 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

3 استادیار علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

کودکان و نوجوانان جزء سرمایه‌های ملی هر کشوری به شمار می‌روند. استفاده کردن از برنامه‌های رسمی و غیر رسمی در چگونگی تعلیم و تربیت آنها، سیاست‌هایی است که مسئولان آنها را در رأس برنامه‌های خود قرار می‌دهند. نپذیرفتن روش‌های آموزش مستقیم از سوی فراگیران در بیشتر مواقع، پایداری و ماندگاری بیش از حد آموزش‌های غیر مستقیم موجب روی‌آوری کشورها به استفاده از تمام ظرفیت‌های آموزش غیر مستقیم در تعلیم و تربیت کودکان شده است. ادبیات کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از ابزارهای تربیت غیر رسمی علاوه بر تأمین نیازهای جسمی، روحی و عاطفی تأثیرات دیگری نیز در آنها برجای می‌گذارد. استفاده از ادبیات در تقویت خواندن و نحوه به‌کارگیری آن در ایجاد آرامش روحی و روانی و به‌کارگیری آن به عنوان وسیله‌ای برای کسب تجربیات جدید راهکارهایی است که مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. استفاده از ادبیات در شکل‌گیری باورهای دینی در کودکان و نوجوانان بخش پایانی این نوشته را تشکیل داده است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Literature's Impression in Children and Teenagers Character Formation by Emphasis on Religions and Ethical Inclinations

نویسندگان [English]

  • Mehdi Mohammadi 1
  • Fereidoon Azadeh 2
  • Fahimeh Babalhavaegi 3
1 Doctoral Student in Library Science
2 Faculty Member of Tehran Medical Sciences University
3 Asistant Professor, Azad University, Shomal Unit
چکیده [English]

Children and teenagers are national resources of any country. To we formal and informal programs in their education status are of authorities priorities. Countries came to use full capacity of indirect education in children's education because of pupil's often refusal of direct education method and exceeding endurance of indirect educations. Children and teenagers literature as one of the informal training instruments besides provision of physical, spiritual and emotional needs, it also some how affect them. To use literature in enrichment of reading and how to use it in generating spiritual and mental tranquility and as an instrument of getting new experiences were investigated. The final section of this study constitute literature usage information of children and teenager's divine beliefs.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • children and teenager's literature
  • literature and divine beliefs
  • literature and religions beliefs