1. اولیچ، رابرت (1375)، مربیان بزرگ، ترجمۀ علی شریعتمداری، اصفهان: معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
2. بافکار، حسین (1382)، مشعل هدایت، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
3. باقری، خسرو و شهین ایروانی (1380)، «جایگاه نظریههای تربیتی در عمل معلم»، روانشناسی و علومتربیتی، 31 (2)، ص123−138.
4. حیدرینقدعلی، ژیلا؛ محمد عطاران و غلامرضا حاجیحسیننژاد (1392)، «تجربههای دوران تحصیل و شکلگیری هویت حرفهای معلم: پژوهشی خودمردمنگارانه»، پژوهشهای انسانشناسی ایران، 3 (1)، ص7−28.
5. رضوی، سیدمصطفی؛ مرتضی اکبری؛ مرتضی جعفرزاده و محمدرضا زالی (1392)، بازکاوی روش تحقیق آمیخته، تهران: دانشگاه تهران.
6. رفیعی، بهروز (1392)، مربیان بزرگ مسلمان (تلخیص جلد 1−5 آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت)، تهران: سمت.
7. رهبریان، محمدرضا (1395)، مدرسه یا قفس بازتاب مدرسه در متون کهن و داستاننویسی معاصر، تهران: علمی و فرهنگی.
8. رئوف، علی (1385)، سهم معلم، شیوۀ معلم: نگاهی به حرفهمندیهای معلم، مشهد: شرکت بهنشر.
9. شاتو، ژان (1388)، مربیان بزرگ، ترجمۀ دکتر غلامحسین شکوهی، تهران: دانشگاه تهران.
10. صافی، احمد (1389)، سیمای معلم: تکریم شخصیت، صلاحیتها، مهارتها، خاطرات و تجارب معلمان،تهران: انجمن اولیاء و مربیان.
11. فاضلی، نعمتالله (1390)، مردمنگاری آموزش: چند مطالعه مردمنگارانه در زمینه آموزش و پرورش امروز ایران،تهران: نشر علم.
12. فریر، پائولو (1357)، فرهنگ سکوت، ترجمۀ علی شریعتمداری، تهران: چاپخش.
13. قنبری، مهدی و لیلا الماسی (1396)، «توصیفی از معلم شدن من: خودمردمنگاری یک دانش آموختۀ دانشگاه فرهنگیان»، تدریس پژوهی، 5 (4)، ص71−79.
14. کریمی، عبدالعظیم (1392)، تربیت چه چیز نیست؟ چگونه تربیت نکنیم، تهران: منادی تربیت.
15. ملکی، حسن (1391)، صلاحیتهای حرفه معلمی، تهران: مدرسه.
16. مهرمحمدی، محمود (1392)، بازاندیشی فرایند یاددهی−یادگیری و تربیت معلم، تهران: مدرسه.
17. هاشمی اردکانی، حسن؛ رضاعلی نوروزی و حسنعلی بختیارنصرآبادی (1387)، «درآمدی بر معرفتشناسی سهروردی و دلالت های تربیتی آن»، تربیت اسلامی، 3 (6)، ص161−180.
18. نیستانی، محمدرضا (1395)، ما در باران خواهیم ماند: نقد حال اصحاب دانش، اصفهان: یارمانا.
19. Ayers, W., (1988), Teaching and Being: Connecting Teachers' Accounts of Their Lives with Classroom Practice.
20. Butt, R. L, & Raymond, D., (1989), “Studying the nature and development of teachers' knowledge using collaborative autobiography”, International Journal of Educational Research, 13(4), 403-419.
21. Brown, T. C., (2015), Collaborative autobiography: a process for addressing educators' stress and awareness in 21st century public education (Doctoral dissertation).
22. Calderhead, J., & Shorrock, S. B., (1997), Understanding teacher education: Case studies in the professional development of beginning teachers, Psychology Press.
23. Creswell, J. W., (2012), Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research, Library of Congress Cataloging-in-Publication Data.
24. Cochran-Smith, M., & Demers, K. E., (2008), How do we know what we know? Research and teacher education, Handbook of research on teacher education, 1009-1016.
25. Connelly, F. M., & Clandinin, D. J., (1994), “Telling teaching stories”, Teacher education quarterly, 145-158.
26. Coulter, C., Michael, C, & Poynor, L., (2007), “Storytelling as pedagogy: An unexpected outcome of narrative inquiry”, Curriculum Inquiry, 37(2), 103-122.
27. Diehl, J. N., (2012), Collaborative autobiography: A vehicle for administrator reflection on multiple accountability pressures, Texas State University-San Marcos.
28. Durán Narváez, N. C., Lastra Ramírez, S. P., & Morales Vasco, A. M., (2013), “Autobiographies: A Way to Explore Student-Teachers' Beliefs in a Teacher Education Program”, Profile Issues in Teachers Professional Development, 15(2), 35-47.
29. Gough, N., (1994), “Narration, reflection, diffraction: aspects of fiction in educational inquiry”, The Australian Educational Researcher, 21(3), 47-76.
30. Gunn, A., Bennett, S., Evans, L. S., Peterson, B. J., & Welsh, J. L., (2013), “Autobiographies in preservice teacher education: A snapshot tool for building a culturally responsive pedagogy”, International Journal of Multicultural Education, 15(1).
31. Harding, K., & Parsons, J, (2011), “Improving teacher education programs”, Australian Journal of Teacher Education, 36(11), 4.
32. Körkkö, M., Kyrö-Ämmälä, O., & Turunen, T., (2016), “Professional development through reflection in teacher education”, Teaching and Teacher Education, 55, 198-206.
33. Lapadat, J. C., Black, N. E, Clark, P. G., Gremm, R. M., Karanja, L. W., Mieke, L. W., & Quinlan, L., (2010), “Life challenge memory work: Using collaborative autobiography to understand ourselves”, International Journal of Qualitative Methods, 9(1), 77-104.
34. Lapadat, J. C., (2009), “Writing our way into shared understanding: Collaborative autobiographical writing in the qualitative methods class”, Qualitative Inquiry, 15(6), 955-979.
35. Loughran, J., (2012), What expert teachers do: Enhancing professional knowledge for classroom practice, Routledge.
36. Pinar, W. F., Reynolds, W. M., Slattery, P., & Taubman, P. M., (1995), Understanding curriculum as autobiographical/biographical text. Understanding curriculum: An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses, 521-523.
37. Sharkey, J.A., (2001), A critical feminist teacher inquiry into the use of autobiography in teacher education. Pennsylvania State University. College o f Education. (Doctoral dissertation).
38. Durán Narváez, N. C., Lastra Ramírez, S. P., & Morales Vasco, A. M., (2013), “Autobiographies: A Way to Explore Student-Teachers' Beliefs in a Teacher Education Program”, Profile Issues in TeachersProfessional Development, 15(2), 35-47.
39. Tsang, W. K., (2004), “Teachers’ personal practical knowledge and interactive decisions”, Language Teaching Research, 8(2), 163-198.
40. Vosberg, M. M., (2008), Stories teachers tell: An analysis of published teacher narratives. (Doctoral dissertation, University of CAPELLA).
41. Webster, L and Mertova, P., (2007), Using Narrative Inquiry as a Research Method, Rutledge Publications.