1. ابنسینا، (1363)، المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی.
2. ـــــــــــــ (1375)، الاشارات و التنبیهات، با شرح خواجه نصیرالدین طوسی و فخررازی، قم: نشرالبلاغه.
3. ـــــــــــــ (1379)، النجاه منالغرق فی بحر الضلالات، مقدمه و تصحیح محمدتقی دانشپژوه، تهران: دانشگاه تهران.
4. ـــــــــــــ (1400ق)، رسائل، قم: بیدار.
5. الیاس، جان (1385)، فلسفه تعلیم و تربیت (قدیم و معاصر)، ترجمه عبدالرضا ضرابی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
6. ابنفارس، احمد (بیتا)، معجم مقاییس اللغه.
7. اسدپور، سارا و محمد مزیدی (1393)، «بررسی صورتهای عقلانیت و کارکردهای آن در برنامهدرسی»، پژوهشهای برنامهدرسی انجمن مطالعات برنامهدرسی ایران، دوره 4، ش2، ص55−91.
8. اسکایرو، مایکل استیفن (1393)، نظریههای برنامهدرسی (ایدئولوژیهای برنامهدرسی)، ترجمه محسن فرمهینی فراهانی و رضا رأفتی، تهران: آییژ.
9. آرون، ریمون (1366)، مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
10. آزاد ارمکی، تقی (1375)، «جامعهشناسی عقلانیت»، فلسفه و کلام «قبسات»، ش1، ص29−53.
11. باقری، خسرو (1386)، «جایگاه فلسفه تعلیم و تربیت در میانه نظر و عمل: تأملی بر واپسین چالش فلسفههای تحلیلی و قارهای»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال6، ش20، ص87−108.
12. بهمنیار، ابوالحسن (1349)، التحصیل، تصحیح مرتضی مطهری، تهران: دانشگاه تهران.
13. تایلر، رالف (1392)، اصول اساسی برنامهدرسی و آموزشی، ترجمه علی تقیپور ظهیر، تهران: آگه.
14. جرجانی، علیبنمحمد (1408ق)، التعریفات، بیروت: دارالکتب العلیمه.
15. جوهری، اسماعیلبنحماد (1399ق)، الصحاح، تاجالغه و صحاحالعربیه، بیروت: دارالعلم للملایین.
16. حسینزاده، محمد (1386)، کاوشی در ژرفای معرفتشناسی: منابع معرفت، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
17. داودی، محمد (1394)، فلسفه تعلیم و تربیت مشاء، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
18. داورپناه، محمدرضا (1389)، فرهنگ جامع علوم تربیتی و زمینههای وابسته، مشهد: بهنشر.
19. ریترز، جورج (1388)، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی.
20. سروش، جمال (1393)، عقل عملی و کارکرد آن در حکمت عملی از دیدگاه صدرالمتالهین، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیe.
21. سلسبیلی، نادر (1382)، دیدگاههای برنامهدرسی: برداشتها، تلفیقها و الگوها، تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش.
22. سلطانی کفرانی، اصغر (1395)، «جستجوی مبانی نظریه برنامهدرسی عمل رایزنانه شوآب در اندیشههای ارسطو، دیویی و هابرماس»، نظریه و عمل در برنامه درسی، سال4، ش7، ص167−196.
23. شریعتمداری، علی (1393)، رسالت تربیتی و علمی مراکز آموزشی، تهران: سمت.
24. ملاصدرا (1423ق)، الحکمة المتعالیه فیالاسفار العقلیة الاربعه، بیروت: اعلمی.
25. ـــــــــــــ (1360)، الشواهد الربوبیه فیالمناهج السلوکیه، مشهد: المرکز الجامعی للنشر.
26. ـــــــــــــ (1366)، شرح اصول کافی، تصحیح و ترجمه محمد خواجوی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
27. ـــــــــــــ (1354)، المبدأ و المعاد، تصحیح سیدجلالالدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
28. عسگری، علی (1391)، نظریه برنامهریزی: دیدگاه سنتی و جدید، تهران: آگه.
29. عیوضی، محمدرحیم و گارینه کشیشیان سیرکی (1390)، «تبیین مسئله عقلانیت ابزاری، ارتباطی و دینی از نگاه امام خمینی و یورگن هابرماس»، اندیشههای نوین دینی، سال7، ش25، ص71−88.
30. فیشر، رابرت (1385)، آموزش و تفکر، ترجمه فروغ کیانزاده، اهواز: رسش.
31. قادری، مصطفی (1388)، بسترهای فهم برنامهدرسی، تهران: یادواره کتاب.
32. قطبالدین، محمد بن رازی (1375)، المحاکمات، قم: البلاغه.
33. گریز، آرنولد (1383)، فلسفه تربیتی شما چیست؟ ترجمه بختیار شعبانی ورکی و همکاران، مشهد: بهنشر.
34. گوتک، جرالد. ال (1393)، مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، تهران: سمت.
35. محسنپور، بهرام (1390)، رویکرد اسلامی به علوم تربیتی و تعلیم و تربیت، تهران: مدرسه.
36. محمدی، رحیم (1382)، درآمدی بر جامعهشناسی عقلانیت، تهران: باز.
37. مهرمحمدی، محمود (1388)، ایدئولوژیهای برنامهدرسی، در: برنامهدرسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها، محمود مهرمحمدی و همکاران، تهران و مشهد: سمت و بهنشر، ص112−147.
38. ـــــــــــــ (1381)، «پژوهش مبتنی بر عمل فکورانه در فرایند برنامهریزی درسی؛ نظریه عملگرای شوآب»، نوآوری آموزشی، ش1، ص21−38.
39. محمود مهرمحمدی و مقصود امینخندقی (1388)، «مقایسه ایدئولوژیهای برنامهدرسی آیزنر با میلر: نگاهی دیگر»، مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ش35، ص27−46.
40. نواک، جورج (1384)، فلسفه تجربهگرا (از لاک تا پوپر)، ترجمه پرویز بابایی، تهران: آزادمهر.
41. نوذری، حسینعلی (1381)، بازخوانی هابرماس (درآمدی بر آرا و اندیشهها و نظریههای یورگن هابرماس)، تهران: چشمه.
42. هابرماس، یورگن (1384)، نظریه کنش ارتباطی: عقل و عقلانیت جامعه، ترجمه کمال پولادی و توماس مک کارتی، تهران: مهر.
43. Beauchamp, G.A., (1981), curriculum theory, Wilmette illionois: The Kagg Press.
44. Bolotin, Bravmann, Windschitl, Mikel and Green, (2000), cultures of curriculum, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey: Publishers Mahwah.
45. Chapman, S. A., (2007),A theory of curriculum development in the professions: an integration of Mezirow’s transformative learning theory with Schwab’s deliberative curriculum theory, Antioch University: Unpublished Doctoral Dissertation.
46. Dillon, J. T., (1994), the questions of deliberation, in J. T. Dillon, deliberation in education and society, Norwood. NJ: AbleX Publishing Corporation.
47. Eisner, Ellot, W., & Vallance, E., (1974), Conflicting conceptions of curriculum, Berkeley: Mc cutchan.
48. Eisner, Ellot, W., (1994), The educational imagination on the design and evaluation of school programs, New York.
49. Harris, I., (1991), deliberative inquiry: the arts of planning, in E.c. Short, forms of curriculum inquiry, New York: State university of New York Press.
50. Kant, Immanue, (1972), groundwork of metaphysic of morals, tr. H.J. Poton, 53-123, in: The Moral Law, Houtchinson university library, Landon.
51. Noddings, Nel, (1998), Philosophy of education, Westview Press.
52. Ornstein, Allan c. and Hunkins, Frnacis p., (2004), curriculum foundations: principles and issues, Boston: Allyn and Bacon Inc.
53. Reid, W., A., (2006), “The vice of the practical: Schwab as correspondent”, Journal of curriculum studies, 31(4), 385-397.
54. Schubert, William., H., (1986), Curriculum: perspective, paradigm and possibility,New York: Macmillan publishing.
55. Schubert, William, H., (1996), “Perspectives on four curriculum traditions”, Educational Horizons, Vol. 74, N.4.
56. Schwab, J. J., (1969), “the practical: a language for curriculum”, The School Review, 78(1), 1-23.
57. ـــــــــــــ (1983), “The practical 4: something for curriculum professors to do”, Curriculum Inquiry, 13(3), 239-265.