1. آتشک، محمد؛ محوش توفان و امینه احمدی (1391)، «تحلیل کمی محتوای کتابهای فارسی از منظر اهداف اخلاقی مصوب دوره ابتدایی»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، (4)7، ص1−10.
3. اخلاقی، اسماعیل (1388)، «تربیت دینی در عصر مدرن»، پگاه حوزه، 258.
4. باقری، خسرو (1388)، نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی (جلد 2)، تهران: مدرسه.
5. تقیپور ظهیر، علی (1383)، مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی و درسی، تهران: آگاه.
6. حسینی مهر، علی )۱۳۹۳(، «تحلیل محتوا کتب پایه ششم ابتدایی از منظر توجه به آموزههای دینی»، کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، قم، مرکز راهبری مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر.
7. حسینی، بی بی زینب؛ حسین قائمی اصل و محسن آژند (1399)، «نقد محتوای فقهی−تربیتی کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه دوم»، فصلنامه علمی تربیت اسلامی، (32)15، ص7−31.
8. خالقی خواه، علی و جهانگیر مسعودی (1389)، «رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مؤلفه عقل محوری و ایمان محوری»، مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11، ص121−144.
9. داودی، محمد (1399)، «تبیین مبانی دین شناختی تربیت دینی و دلالتهای آن»، فصلنامه علمی تربیت اسلامی، (34)15، ص113−136.
10. رحمانپور، محمد و سید ابراهیم میرشاه جعفری (1395)، «آسیبهای تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامه ریزی درسی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 32، ص31−52.
11. رضازاده، مرضیه (1388)، «بررسی آگاهی و عملکرد دینی دانشآموزان دوره راهنمایی خراسان رضوی»، مجری طرح معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی مشهد، گروه پژوهشی علوم اجتماعی، کارفرما کارشناسی تحقیقات سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی.
12. ساجدی، ابوالفضل (1386)، «ابزارها و روشهای آسیب زا در تعلیم و تربیت دینی دانشآموزان»، فصلنامه انتقادی، فکری کتاب نقد، 42، ص4−32.
13. ساروخانی، باقر (1385)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (جلد2)، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی.
14. سند برنامه درسی ملی (1391)، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش.
15. شهبازی، هادی (1373)، تحلیل محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی و فارسی دوره ابتدایی از نظر انطباق با اهداف راهنمایی شغلی در این دوره از نظر رابرت هاپاک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت معلم.
16. صالحی عمران، ابراهیم و سمیه محمدیزاد (1390)، تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی براساس حیطۀ شناختی، مجموعه مقالات اولین همایش ملی تحول بنیادین در نظام برنامه درسی ایران، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، ص302−310.
17. طاهرپور، محمدشریف (1397)، مؤلفههای نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزههای دینی، چهارمین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، قم، https://civilica.com/doc/778254.
18. عریضی، حمیدرضا و احمد عابدی (1382)، «تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی بر حسب سازه انگیزۀ پیشرفت»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5، ص29−52.
19. عقیلی، سید رمضان (1400)، «تحلیلی بر وضعیت ارزشهای اخلاقی در کتب درسی دوره ابتدایی: روش آنتروپی شانون»، فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 16(35)، ص143−164.
20.
فرامرزی، سالار، یاسمین
عابدینی (1393)، «میزان توجه به دین ورزی و مؤلفههای بین فردی آن در کتابهای درسی دوره ابتدایی»،
پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی−برنامهریزی درسی): 11، شماره 13 پیاپی 40، ص151−163.
21. قیصری گودرزی، کیومرث (1399)، «اصول تربیت توحیدی در دوره کودکی (مرحله تأدیب)»، فصلنامه علمی تربیت اسلامی، 15 (32)، ص117−141.
22. مطهری، مرتضی (1372)، مقدمهای بر جهان بینی اسلامی، مجموعه آثار، جلد 2، تهران: انتشارات صدرا.
23. منصوری، علی و آزیتا فریدونی (1388)، «تبلور هویت ملی در کتب درسی بررسی محتوایی کتاب فارسی»، فصلنامه مطالعات ملی، 38، ص27−36.
24. نوری، محمدرحیم؛ محمدعلی احمدوند و محمد غفاری (1397)، «تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمان پایه دوم تا ششم دورۀ ابتدایی و میزان انطباق آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی»، فصلنامه علمی−پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۵ (۳)، ص۵۱−۷۰.
25. نوریان، محمد (1386)، «تحلیل محتوای کتابهای فارسی اول دبستان در ایران»، فصلنامه روان شناسان ایرانی، سال سوم، 12، ص357−366.
26. نوریان، محمد (1389)، تحلیل برنامه درسی دوره ابتدایی ایران، تهران: نشرگویش نو.
27. هولستی،ال.آ (1380)، تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمه: نادر سالارزاده امیری، چاپ دوم، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
28. یارمحمدیان، محمدحسین (1390)، اصول برنامهریزی درسی، تهران: یادواره کتاب.
29. Alhashmi. M. & Moussa-Inaty. J. (2021), Professional learning for Islamic education teachers in the UAE, British Journal of Religious Education, 43:3, 278-287, DOI:
10.1080/01416200.2020.1853046
30. Berelson, B. (1971), Content Analysis in communication research. New York : Hafner.
31. Huth, K., Brown, R. & Usher, W. (2021), The use of story to teach religious education in the early years of primary school: a systematic review of the literature. j. religious. educ. 69, 253–272.
https://doi.org/10.1007/s40839-021-00140.
32. Phillips, R. (2021), Teachers’ faith, identity processes and resilience: a qualitative approach, British Journal of Religious Education, 43:3, 310-319, DOI:
10.1080/01416200.2021.1891860.
33. Unstad,L. & Fjørtoft. H. (2021), Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading, British Journal of Religious Education, 43:4, 434-442, DOI:
10.1080/01416200.2020.1754164.