مطالعه تطبیقی برنامه‌های درسی مرتبط با آموزش والدینی در کشورهای منتخب؛ آموزه‌هایی برای نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی ،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی،دانشگاه اصفهان،ایران

2 گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی اصفهان ایران

3 هیئت علمی دانشگاه اصفهان

10.30471/edu.2025.10957.3030

چکیده

پژوهش حاضر، باهدف مطالعه تطبیقی برنامه‌های درسی مرتبط با آموزش والدینی در کشورهای کانادا (بریتیش کلمبیا، انتاریو)، اسکاتلند، آمریکا (ویرجینیا، ایلینوی، میشیگان) و جامائیکا؛ به‌منظور بهره‌مندی از تجارب این کشورها انجام‌شده است. رویکرد مورداستفاده در پژوهش، کیفی و از نوع تطبیقی است و به دلیل اینکه در کشورهای موردمطالعه، توجه ویژه‌ای به آموزش والدینی در برنامه‌های درسی‌شان داشته‌اند به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها بر اساس جستجوی منظم در پایگاه‌های معتبر اطلاعاتی داخل و خارج کشور و اسناد موجود در سایت‌های آموزشی آن کشورها گردآوری و با الگوی جرج بردی توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه شده‌اند. بررسی تلاش‌های مدرسه‌محور کشورهای مذکور در حوزه آموزش والدینی نشان داد که این آموزش به‌عنوان عامل ارتقا بهزیستی جسمی و روانی دانش‌آموزان در زمان کنونی و مقدمه‌ای برای تربیت تعداد والدین مؤثر در آینده تلقی شده است. اگرچه تربیت فرزندان در کشورهای یادشده نیازمند آمادگی همه‌جانبه فرد به همراه پذیرش مسئولیت‌های چالش‌برانگیز و مادام‌العمری در نظر گرفته‌شده است، بااین‌وجود برخی از کشورها به دلیل تأکید بر مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله متفاوت عمل نموده‌اند. هدف نهایی این پژوهش قراردادن مبحث آموزش والدینی در متن گسترده تعلیم‌وتربیت کشور و توجه سیاست‌گذاران نظام آموزشی برای تدوین برنامه درسی جامع آموزش والدینی باتوجه‌به چالش‌های کنونی نهاد خانواده در کشور است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative Study of Parenting Education Curricula in Selected Countries: Lessons for the Educational System of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • zahra mirmosayeb 1
  • m.reaza nili 2
  • maryam fatehizade 3
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Iran
2 Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Iran
چکیده [English]

The present study aimed to conduct a comparative study of parenting education curricula in Canada (British Columbia, Ontario), Scotland, the United States (Virginia, Illinois, Michigan), and Jamaica; in order to benefit from the experiences of these countries. The approach used in the research is qualitative and comparative, and because the countries under study have paid special attention to parenting education in their curricula, they were selected using purposive sampling. The data were collected based on a systematic search in reputable databases inside and outside the country and documents available on educational sites in those countries, and were described, interpreted, juxtaposed, and compared using the George Brady model. A review of the school-based efforts of the aforementioned countries in the field of parenting education showed that this education is considered a factor in improving the physical and mental well-being of students at the present time and a prelude to training a number of effective parents in the future. Although raising children in the aforementioned countries is considered to require comprehensive preparation of the individual along with acceptance of challenging and lifelong responsibilities, some countries have acted differently due to their emphasis on decision-making and problem-solving skills. The ultimate goal of this study is to place the topic of parenting education in the broader context of education in the country and to draw the attention of educational policymakers to develop a comprehensive parenting education curriculum, considering the current challenges of the family institution in the country.

Keywords: Parenting education, Comparative study, Curriculum, Education of the Islamic Republic of Iran

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parenting education
  • Comparative study
  • Curriculum
  • Education of the Islamic Republic of Iran