بررسی مفهوم ، اصول و روش‎های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

چکیده

مفهوم تربیت معنوی یکی از مسائل چالش برانگیز در فلسفة تعلیم و تربیت است. در این مقاله برای دستیابی به این مفهوم، دیدگاه علامه طباطبایی به عنوان مبنا مدنظر قرار می‌گیرد. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است؛ در بخش اول، مفهوم تربیت معنوی مورد بررسی قرار گرفته است، روش مطالعه در این بخش، تحلیل پیش رونده است؛ بدین معنی که پس از بررسی و اتخاذ پیش‎فرض‎های لازم از رویکرد فلسفی و اسلامی علامه، به سمت استنباط مفهوم تربیت معنوی پیش می‎رویم. در دیدگاه علامه طباطبایی تربیت معنوی، جهت‎دهی به فرایند تجرد نفس، متناسب با فطرت ربوبی او معنا می‎یابد که در پی تقویت میل، تفصیل معرفت و انجام عمل متناسب با آن است. بدین ترتیب، اهداف تربیت معنوی دارای سه جنبۀ شناختی، گرایشی و عملی است. در قسمت دوم، برخی از اصول و روش‎های تربیت معنوی با استفاده از روش قیاسی فرانکنا بدست آمده است. اصول و روش‌هایی نظیر اصل عدم تشبیه خدا به سایر موجودات و روش ذکر تسبیحی، اصل پالایش خیال و روش تمرکز بر یک صورت خیالی، اصل ایجاد ملکه و روش تکرار عمل.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The concept of spiritual training: principles and methodologies from Allameh Tabatabie’s Perspective

نویسندگان [English]

  • Zahra Ashaari 1
  • Khosro Bagheri 2
  • Afzal al-Sadat Hosseini 2
1
2
چکیده [English]

This paper addresses the issue of spiritual training from the perspective of Allameh Tabatabaie. The paper has two sections; in the first, the concept of spiritual training has been addressed. the methodology used in this section is progressive analysis; that is, after the investigation and adaptation of the presuppositions from the philosophical and Islamic approach by Alameh, the meaning of spirituality is analyzed and then the concept of spiritual training is inferred; in this perspective, spiritual training consists of directing the process of abstraction of self, compatible with godly nature which is achieved through reinforcement of tendency, acquisition of knowledge and contiguous practice. In such a way, the aims of spiritual training would show the cognitive, tendencial ,and practical dimensions. In the second section, some of the principles And methods of spiritual trainings using the Franna induction has been developed; principles and methods such as the principle of dissimilarity of God to other creatures, and the praising form of Zhekr , purification of thought, and concentration on an imagery form, internalization principle, and the repetitious form of practice

کلیدواژه‌ها [English]

  • principle
  • Methodology
  • spiritual training
  • Allameh Tabatabie