بررسی مبانی، اصول و فرایند تألیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی در نظام آموزش و پرورش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

چکیده

هدف از انجام این تحقیق آگاهی از مبانی، اصول و فرایند تألیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی در ایران و پیشنهاد اصول و فرایند مناسب برای آن است. پژوهش حاضر در دومرحله انجام شده است؛ در مرحله اول به روش مطالعه اسنادی و نظرخواهی از مؤلفان کتاب‌های درسی شاخص‌ها انتخاب شد و در مرحله دوم به کمک این شاخص‌ها ، فرایندها و اصول تألیف کتاب درسی از نظر تعدادی از صاحب‌نظران بررسی شد.
جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 28 کتاب درسی دوره ابتدایی درکشور ایران،‌50 نفر از معلمان مجرب و 25 نفر از کارشناسان خبره در دوره ابتدایی است. ابزارهای گردآوری داده‌ها پرسشنامه نظرسنجی بود. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روش آمار توصیفی(مقیاس رتبه‌بندی،‌ میانگین و درصدگیری) استفاده شده است.
یافته‌های این پژوهش بیانگر آن است که در طراحی و تألیف یک کتاب درسی دست‌کم باید ده فرایند طی شود، از سوی دیگر، در انتخاب و سازماندهی محتوای دروس مختلف افزون بر معیارهای عمومی، رعایت معیارهای ویژه برای هر ماده درسی ضروری است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An investigation of the foundations , principles and the process of compiling elementary school books

نویسنده [English]

  • Seyyed Amir Ravan
چکیده [English]

The aim of this research study is to shed light on the foundations, principles and the processes of compiling elementary school books in Iran in order to suggest appropriate principles and processes. This study is performed in two stages; in the first stage the methodology is documentary and opinionaires through which the opinions of the compiles have been collected in order to select the criteria. In the second stage, using the aforementioned criteria , the processes and principles have been investigate interviewing some of the experts in the issue. The sample consisted fo 28 books in elementary schools, 25 experience teachers and experts. The instruments for data collection are questionnaires and the findings are interpreted through descriptive statistics such as ranking, average, and percentile ranks; these findings demonstrated that in designing and compiling a book , at least ten processes should be passed. On the other hand, in selection and organization of the content of each subject , some specific criteria should also be taken into consideration

کلیدواژه‌ها [English]

  • foundations
  • principles
  • process
  • content
  • course book