انواع علم از منظر علامه طباطبایی و پیامدهای آن در قلمرو اهداف و محتوای برنامه درسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان

2 دانشجوی دکتری فلسفه آموزش وپرورش دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف از نگارش مقالة حاضر، تبیین دیدگاه تربیتی علامه طباطبایی بر اساس انواع علم می‌باشد. به منظور دستیابی به هدف مذکور، از رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ تحلیلی با مراجعه به منابع دست اول استفاده شده است. این تحقیق نشان می‌دهد که بر اساس تقسیم‌بندی علامه از علم حصولی می‌توان به اهداف و ویژگی‌های جالب توجهی برای محتوای برنامة درسی دست یافت. این اهداف که عبارتند از پرورش حسی، ذهنی، عقلی، اجتماعی، اخلاقی و ذوقی، دستیابی به انواع علوم مطابق واقع، خودآموزی و تولید علم، استفاده از علوم در حل مسائل زندگی و پرورش خلاقیت، در نهایت به پرورش همه جانبة انسان منجر می‌شوند. به منظور تحقق اهداف فوق، لازم است محتوای برنامه از ویژگی‌هایی چون تناسب، توالی، تعادل، تنوع، انطباق، ارتباط و... برخوردار باشند. این نتایج حاکی از آن است که توجه به انواع علم (از دیدگاه علامه طباطبایی) می‌تواند در تدوین محتوایی غنی برای آموزش دانش‌آموزان مفید واقع شود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Allame Tabatabaee Views on the Kinds Of Science And Its Implication in Aims And Content of Curriculum

نویسندگان [English]

  • Reza Ali Nowrozi 1
  • Monireh Abedi 2
1
2
چکیده [English]

The aim of present paper is the explanation of Allame Tabatabaee educational views
based on the kinds of knowledge. The research approach of this study is qualitative
and its method is descriptive – analytic through original references (resources). The
findings indicate that we can find interesting aims and characters for content of
curriculum. This aims are training of sensory, mental, rational, social, moral and
artistic, finding the kinds of real knowledge, self-education, production of science as
well as Using science in solving life problems and training creation. These aims
finally result in all-side training, equation, variety, conformity, relation, etc. These
results imply that attention to kinds of sciences (from Allame Tabatabaee views) can
be useful in formation of a rich content for students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Allame Tabatabaee views
  • the kinds of sciences
  • acquired science
  • educational implication
  • Islamic education
  • foundation of education
  • curriculum