تحلیل محتوا و نقد داستان‌های دینی منتشرشده برای کودکان و نوجوانان در سال‌های 1380‐1385

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم

چکیده

به منظور تحلیل محتوای داستان‌های دینی منتشرشده برای کودکان و نوجوانان در سال‌های 1380‐1385 با استفاده از پایگاه اطلاع‌رسانی خانة کتاب ایران، 291 عنوان اثر داستانی شناسایی و ارزیابی شدند. بعد از دسته‌بندی داستان‌های بررسی‌شده در دوازده دسته موضوعی، مشخص شد که داستان‌های مربوط به سرگذشت و فضایل پیامبران، فضایل معصومان(ع) و داستان‌های اخلاقی رتبه‌های اول تا سوم موضوعات داستان‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. سرگذشت منسوبان پیامبران و سرگذشت علما با کمترین تعداد در رده‌های پایین قرار گرفتند. در میان پیامبران حضرت محمد(ص)، حضرت ابراهیم و حضرت یوسف و در میان ائمه حضرت مهدی(عج)، حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) بیشترین آثار را به خود اختصاص داده بودند. در پایان با توجه به مسائل و مشکلات شناسایی‌شده پیشنهادهایی ارائه شده است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content Analysis and Criticism of Religious Stories Published for Children and Teenagers During 2001-2006

نویسنده [English]

  • Mahdi Mohammadi
چکیده [English]

To analyze the content of religious stories published for children and teenagers during 2001-2006, 291 religious story books from information center of Iran's book home (Khaneye Ketab) were selected for evaluation. Twelve categories were recognized in which each book was subtitled under a subject category. By subject, those books that featured prophets' virtues, their histories and Imams' virtues and moral stories were ranked from one to three. Prophets' relatives and religious leaders have obtained the lowest ranking among others, though the total number of books under this category was not considerable. Among prophets, most of the books were allotted to Mohammad, Ibrahim and Josef and among Imams the highest ranking was belong to Imam Mahdi, Imam Ali and Imam Hussein. According to the presented issues, some suggestions are presented at the end.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • religious stories
  • religious stories for children and teenagers
  • content analysis of religious stories