تعداد دورهها | 19 |
تعداد شمارهها | 49 |
تعداد مقالات | 350 |
تعداد نویسندگان | 561 |
تعداد مشاهده مقاله | 854,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 532,365 |
نسبت مشاهده بر مقاله | 2442.55 |
نسبت دریافت فایل بر مقاله | 1521.04 |
----------------------------------------- | |
تعداد مقالات ارسال شده | 1,959 |
تعداد مقالات رد شده | 1,488 |
درصد عدم پذیرش | 76 |
تعداد مقالات پذیرفته شده | 183 |
درصد پذیرش | 9 |
تعداد پایگاه های نمایه شده | 14 |
تعداد داوران | 212 |
*درباره مجله
کشور محل چاپ: ایران
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
شاپای چاپی: 4536-1735
درصد پذیرش مقالات: 10 %
نوع چاپ: الکترونیکی
نوبت های چاپ: فصلنامه
دسترسی قبلی: بلی
زبان مجله: فارسی (دارای چکیدههای انگلیسی و عربی)
حوزه تخصصی: تربیت اسلامی
هزینه چاپ مقاله: 6.000.000 ریال که بعد از پذیرش مقاله و صدور گواهی انتشار و درج در مقالات آماده انتشار مجله برای چاپ اخذ میشود.
نوع مجله: علمی
دسترسی آزاد و رایگان به مقالات: بلی
نمایه شده: بلی
نوع داوری: داوری بدون نام و حداقل دو داور
زمان داوری: 4 تا 6 ماه
مشابهت یابی: سمیم نور یا سامانه همانندجو ایرانداک
رایانامه: islamicedu@irhu.ac.ir
*توجه
با عنایت به اینکه وضعیت مقالات از طریق سامانه قابل پیگیری است، از تماس تلفنی برای پیگیری وضعیت مقالات خودداری فرموده و در صورت لزوم، موارد مربوطه را از طریق ایمیل پیگیری نمایید.
*قابل دسترسی از
www.doaj.org/publisher (صفحه اختصاصی نشریه تربیت اسلامی در پایگاه دوآج)
www.jgateplus.com/home
www.isc.gov.ir
نکات مهم:
فراخوان مقاله در موضوع:
برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری در راستای تحقق حیات طیبه
در مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، «حیات طیبه» به عنوان هدف غایی پرورش انسان در نظر گرفته شده و مراتبی از آن که در گستره سنی 7 الی 18 سالگی در مدرسه امکان تحقق دارد، به نظام آموزش و پرورش رسمی محول شده است. حیات طیبه نیز به نوعی زندگی مبتنی بر نظام معیار اسلامی تعریف شده است که زمینه تحقق کمال ارزشی انسان و رسیدن به غایت انسان، یعنی قرب الیالله را فراهم میکند.
در قرآن کریم «حیات طیبه» حیاتی است که ایمان در لحظهلحظه حیات انسان جریان داشته باشد و به امور متعارف در زندگی عادی ماهیت استعلائی ببخشد و بدین ترتیب تعالیم دینی در همه فعالیتها و مسائل مرتبط با حیات روزانه بشری تسرّی یابد و هیچ امر واقعهای از وقایع زندگی باقی نماند، جز اینکه فحوا و مضمون قدسی به خود گیرد.
نظام آموزش و پرورش برای نیل به مرتبه تحقق پذیر حیات طیبه در گستره سنی 7 الی 18 ، مسیر خاصی را پیشبینی کرده است. در این مسیر در گام اول مشخص شده که حیات طیبه به عنوان هدف غایی با پرورش شش ساحت ( اجتماعی و سیاسی؛ اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ زیستی و بدنی؛ زیباشناختی و هنری؛ تربیت علمی و فنآوری، اقتصادی و حرفهای و اعتقادی، عبادی و اخلاقی) محقق میشود ، بدین معنا که با معنا بجشی دینی به هر یک از ساحتها(در مقابل معنابخشی مادی و سکولاریستی)، هویت دینی به معنای فراگیر ساخته میشود و در نتیجه حیات طیبه به عنوان معلول شکل گیری هویت دینی محقق میشود.
در گام دوم شیوه معنابخشی دینی به ساحتها مشخص شده است، معنابخشی دینی به ساحتها از سه طریق پیگیری میشود: 1) تبیین دینی ماهیت ساحتها و ابعاد شناختی، گرایشی و رفتاری آنها، 2) طراحی و تدوین برنامه درسی دروس مختلف با هدف شکل دهی دینی به ابعاد سه گانه ساحتها، 3) تألیف کتابهای درسی
ایدههای متعددی در باره برنامه درسی ای توانمند در معنابخشی دینی به ساحتها و در نتیجه شکلگیری حیات طیبه (نظیر آموزش علم دینی ، آموزش دینی علوم و تلفیق آموزههای دینی و علمی)، مطرح شده است، اما مسیری طولانی در راه دستیابی به ایدهای که به لحاظ نظری قابل دفاع باشد و به لحاظ عملی امکان اجرایی سازی داشته باشد، در پیش است.
ناظر به مسئله و چالش اساسی فوق، فصلنامه تربیت اسلامی با هدف ترویج ایدههای صاحبنظران ، انتشار یک ویژهنامه را به این امر اختصاص داده است، لذا اساتید و محققان میتوانند مقاله خود را به این مجله ارسال کنند تا پس از ارزیابی نسبت به چاپ آنها اقدام شود.
صفحه 53-68
ابتسام کوتی؛ سید جلال هاشمی؛ پروانه ولوی؛ مسعود صفایی مقدم
صفحه 85-107
ندا میرزاخان؛ مقصود امین خندقی