تعداد دوره‌ها 19
تعداد شماره‌ها 49
تعداد مقالات 350
تعداد نویسندگان 561
تعداد مشاهده مقاله 855,213
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 532,640
نسبت مشاهده بر مقاله 2443.47
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1521.83
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 1,962
تعداد مقالات رد شده 1,488
درصد عدم پذیرش 76
تعداد مقالات پذیرفته شده 183
درصد پذیرش 9
تعداد پایگاه های نمایه شده 14
تعداد داوران 212
براساس رتبه بندی نشریات علمی کشور در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، نشریه تربیت اسلامی در«لیست مجلات هسته»آن پایگاه قرار دارد. نویسندگان و پژوهشگران می توانند مقالات خود در حوزه های موضوعی ذیل را به منظور ارزیابی با هدف انتشار در نشریه تربیت اسلامی ارسال نمایند:
فلسفه‌ تعلیم و تربیت اسلامی، مکتب‌ها و رویکردها در تعلیم و تربیت اسلامی، فقه تربیتی، مبانی، اصول و روش‌های تعلیم و تربیت اسلامی، تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی، آراء و اندیشه‌های تربیتی متفکران مسلمان، مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، روان‌شناسی تربیتی با نگاه اسلامی، مباحث تطبیقی، حیطه‌ها و ابعاد تعلیم و تربیت در اسلام، تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، تربیت اخلاقی، تربیت جنسی، تربیت سیاسی، روش‌شناسی تحقیق در تربیت اسلامی و بررسی جنبه‌های مختلف آموزش و پرورش رسمی با دیدگاه اسلامی.
*اطلاعیه*
ترتیب انتشار مجله «تربیت اسلامی» براساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(مورخ 1398/2/9) از «دوفصلنامه» به «فصلنامه» تغییر یافت و از پاییز 1398 به‌صورت فصلنامه منتشر می‌شود.

 *درباره مجله

کشور محل چاپ:                      ایران
ناشر:                                      پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
شاپای چاپی:                            4536-1735
درصد پذیرش مقالات:                 10 % 
نوع چاپ:                                الکترونیکی
نوبت های چاپ:                        فصلنامه
دسترسی قبلی:                           بلی
زبان مجله:                               فارسی (دارای چکیده‌های انگلیسی و عربی)      
حوزه تخصصی:                        تربیت اسلامی
هزینه چاپ مقاله:                     6.000.000 ریال که بعد از پذیرش مقاله و صدور گواهی انتشار و درج در مقالات آماده انتشار مجله برای چاپ اخذ می‌شود.

نوع مجله:                               علمی
دسترسی آزاد و رایگان به مقالات:  بلی
نمایه شده:                              بلی
نوع داوری:                             داوری بدون نام و حداقل دو داور
زمان داوری:                           4 تا 6 ماه

مشابهت یابی:                           سمیم نور یا سامانه همانندجو ایرانداک

رایانامه:                                 islamicedu@irhu.ac.ir           


 *توجه

با عنایت به اینکه وضعیت مقالات از طریق سامانه قابل پیگیری است، از تماس تلفنی برای پیگیری وضعیت مقالات خودداری فرموده و در صورت لزوم، موارد مربوطه را از طریق  ایمیل پیگیری نمایید.


*قابل دسترسی از

www.doaj.org/publisher   (صفحه اختصاصی نشریه تربیت اسلامی در پایگاه دوآج)

 www.bit.ly/1ipwhtd

www.jgateplus.com/home
www.isc.gov.ir 

www.sid.ir

www.noormags.com 

نکات مهم:

 

فراخوان مقاله در موضوع:

برنامه درسی حوزه‌­های تربیت و یادگیری  در راستای  تحقق حیات طیبه

در مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، «حیات طیبه» به عنوان هدف غایی پرورش انسان در نظر گرفته شده و مراتبی از آن که در گستره سنی 7 الی 18 سالگی در مدرسه امکان تحقق دارد، به نظام آموزش و پرورش رسمی محول شده است. حیات طیبه نیز به نوعی زندگی مبتنی بر نظام معیار اسلامی تعریف شده است که زمینه تحقق کمال ارزشی انسان و رسیدن به غایت انسان، یعنی قرب الی‎الله را فراهم می‎کند.

در قرآن کریم «حیات طیبه» حیاتی است که ایمان در لحظه‌لحظه حیات انسان جریان داشته باشد و به امور متعارف در زندگی عادی ماهیت استعلائی ببخشد و بدین ترتیب تعالیم دینی در همه فعالیت‌ها و مسائل مرتبط با حیات روزانه بشری تسرّی ‌یابد و هیچ امر واقعه‌ای از وقایع زندگی باقی نماند، جز اینکه فحوا و مضمون قدسی به خود گیرد.

نظام آموزش و پرورش برای نیل به مرتبه تحقق پذیر حیات طیبه  در گستره سنی 7 الی 18 ، مسیر خاصی را پیش‎بینی کرده است. در این مسیر در گام اول مشخص شده که  حیات طیبه به عنوان هدف غایی با پرورش شش ساحت ( اجتماعی و سیاسی؛ اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ زیستی و بدنی؛ زیباشناختی و هنری؛ تربیت علمی و فن‎آوری، اقتصادی و حرفه‎ای و اعتقادی، عبادی و اخلاقی) محقق می‎شود ، بدین معنا که با معنا بجشی دینی به  هر یک از ساحت­ها(در مقابل معنابخشی مادی و سکولاریستی)، هویت دینی به معنای فراگیر ساخته می­شود و در نتیجه حیات طیبه به عنوان معلول  شکل گیری هویت دینی  محقق می­شود.

در گام دوم  شیوه معنابخشی دینی به ساحت­ها مشخص شده است، معنابخشی دینی به ساحتها  از سه طریق پیگیری می­شود: 1) تبیین دینی ماهیت  ساحتها و ابعاد شناختی، گرایشی و رفتاری آنها، 2) طراحی و  تدوین  برنامه درسی دروس مختلف با هدف شکل ­دهی دینی به ابعاد سه گانه ساحتها، 3) تألیف کتاب­های درسی

ایده­های متعددی  در باره برنامه درسی ­ای توانمند در معنابخشی دینی به ساحت­ها  و در نتیجه شکل­گیری حیات طیبه (نظیر آموزش علم دینی ، آموزش دینی علوم و تلفیق آموزههای دینی و علمی)، مطرح شده است، اما مسیری طولانی در راه دستیابی به ایده­ای که به لحاظ نظری قابل دفاع باشد و به لحاظ عملی امکان اجرایی سازی داشته  باشد، در پیش است.

 ناظر به مسئله و چالش اساسی فوق، فصلنامه تربیت اسلامی با هدف  ترویج ایده­های صاحبنظران  ، انتشار یک  ویژه­نامه­ را  به این امر اختصاص داده است، لذا اساتید و محققان می­توانند مقاله خود را به این مجله ارسال کنند تا پس از ارزیابی نسبت به چاپ آنها اقدام شود.

محورهای اساسی فراخوان عبارتند از:  

  1. برنامه درسی آموزش علوم طبیعی:
    • برنامه درسی آموزش علوم تجربی
    • برنامه درسی آموزش شیمی
    • برنامه درسی آموزش فیزیک
    • برنامه درسی آموزش زیست­شناسی

 

  1. برنامه درسی ریاضی
  2. برنامه درسی علوم انسانی
    • برنامه درسی آموزش مدنی
    • برنامه درسی آموزش تاریخ
    • برنامه درسی آموزش جغرافیا
    • برنامه درسی آموزش اقتصاد
    • برنامه درسی آموزش جامعه­شناسی
    • برنامه درسی آموزش روانشناسی
    • برنامه درسی آموزش کار و فناوری

 

  1. برنامه درسی آموزش هنر

 

  1. برنامه درسی آموزش زبان
    • برنامه درسی آموزش زبان فارسی
    • برنامه درسی آموزش زبان عربی
    • برنامه درسی آموزش انگلیسی

 

  1. برنامه درسی آموزش تربیت زیستی و بدنی

 

  1. برنامه درسی آموزش دینی
    • برنامه درسی آموزش تعلیمات دینی
    • برنامه درسی آموزش قران

 

  1. تجارب مدارس و معلمان در آموزش تلفیقی

 

  1. هویت­شناسی دینی ساحت­های ششگانه در دوره دبستان و دبیرستان: چیستی و ابعاد شناختی، گرایشی و رفتاری
    • اجتماعی و سیاسی
    • زیستی و بدنی
    • زیباشناختی و هنری
    • علمی و فناوری
    • اقتصادی و حرفه­ای
    • اعتقادی، عبادی و اخلاقی

 

  1. تبیین رویکرد تلفیقی مطلوب مبتنی بر مبانی
    • تبیین رویکرد  تلفیقی مطلوب مبتنی بر مبانی فلسفی و دینی
    • تبیین رویکرد تلفیقی مطلوب مبتنی بر مبانی روانشناختی
    • تبیین رویکرد تلفیقی مطلوب مبتنی بر مبانی جامعه شناختی
    • تبیین رویکرد تلفیقی بین گزاره­های دینی و علمی

 

 

 

شماره جاری: دوره 19، شماره 49، مهر 1403، صفحه 1-107 

ابر واژگان